Het is tegenwoordig de wereld van de digitale snelweg. We kunnen er met zijn allen niet meer zonder. Dagelijks worden vele tienduizenden producten verhandeld en verkocht via het www. Daarnaast worden er natuurlijk talloze diensten en/of producten gezocht en vooral vergeleken.
Wat kost hetzelfde product bij de diverse aanbieders. En dit aanbod groeit maar door, elke dag. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het surfen op het net toeneemt.
De Nederlander surft steeds langer op internet. In 2009 was de gemiddelde surftijd nog zeven uur per week, amper een jaar later neemt het internetten zo’n 8,3 uur per week in beslag. Deze gegevens zijn afkomstig van Intomart GfK.
Een kwart van de Nederlanders van dertien jaar en ouder surft weleens op een mobiel, dat was vorig jaar nog 18 procent. En bovenstaande getallen zullen alleen nog maar groeien. Als we kijken naar de totale surfpopulatie – dit betreft dan alle Nederlanders ouder dan 13 – is deze in de eerste helft van 2010 gestegen tot 86 procent (was 83 procent in 2009).
Hoe zit het met de wat oudere Nederlanders? Van de 50-plussers is 70 procent actief op internet. En ik moet zeggen dat mij dit niet tegenvalt. Bij de generatie 13-34 jaar is de zogenoemde internetpenetratie inmiddels 100 procent. Zij zijn met 14,5 surfuren per week de meest intensieve gebruikers van internet. En kijkend naar dit laatste getal, betekent dit dat er ruim twee uur per dag wordt gesurft. Het onderzoek geeft overigens niet aan wanneer er wordt gesurft. Is dit alleen in privétijd of wordt ook wel in kantoortijd het internet voor privédoeleinden bezocht. Ik denk het laatste.
Binnen het industriële mkb zullen bovengenoemde getallen (nog) niet worden gehaald. Ten eerste ligt dit aan de gemiddelde leeftijd van de heren en dames ondernemers, en ten tweede ligt dit aan de werkzaamheden van de medewerkers, die veelal in de productieruimte plaatsvinden. Maar dat ook deze sector een inhaalslag aan het maken is, lijkt me duidelijk. Overigens vinden vele ondernemers dat bij opdrachten die worden vergeven het belangrijk is om de klanten of opdrachtgevers nog wel even in de blauwe ogen te kunnen kijken. Dus het is niet alleen www dat er blinkt. Of toch?
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.