Column week 4: Dikke mik

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Dik tevreden was ze, beursorganisator Leoni Blokhuis na afloop van TIV Gorinchem 2011. Met meer stands (een plus van achttien) en meer bezoekers (een plus van 14 procent) dan dezelfde beurs in 2010 mag ze dat ook zijn, lijkt me.

En als redactie hebben we drie beursdagen even zoveel nieuwsbrieven gemaakt om u te informeren over de activiteiten en noviteiten op deze beurs. En, als objectief medium, mogen we ook stellen dat deze editie van TIV er goed mee door kon. De belangstelling trekt weer aan en lijkt de opwaartse groei in het Nederlandse industriële mkb te volgen.

De bedrijven die we hebben gesproken, waren in zijn algemeenheid ook positief gestemd. Niet allemaal, sommige vonden het een ‘matte’ beurs waar niet al te veel te beleven viel. Maar toch, als we de grootste gemene deler nemen, komt het uit op een fatsoenlijke plus. Bijzonder is het dan toch wel, als je dan bedrijven spreekt die ruim honderd leads hebben kunnen noteren. Deze worden natuurlijk niet allemaal direct omgezet naar een fraaie order, maar als je er eenderde van weet te verzilveren, mag je toch spreken van een succesvolle deelname aan een technische industriële vakbeurs.

In deze editie van onze weekkrant, kijken we nog even terug op TIV 2011. Hiermee krijgt u een goede indruk van de beurs en de stemming in de markt.

Onze ‘eigen’ inbreng tijdens TIV, de workshop ‘Omzet scoren met Google’, was ook wederom succesvol. Met 120 deelnemers lijkt de informatiehonger naar alles wat er op internet gebeurt en hoe je dit kunt beïnvloeden, nog lang niet over. Wellicht bieden we een dergelijke informatieve bijeenkomst nogmaals aan tijdens een maakbeurs. Uiteraard informeren we u hierover via onze krant, nieuwsbrieven of onze internetsite.

In elk geval mogen we concluderen dat de dames en heren ondernemers, zo aan het begin van 2011, weer met enige tevredenheid aan het werk zijn. De horizon is wel wat minder uitgestrekt. Hierbij wordt dan de orderportefeuille bedoeld. Bedrijven die in optima forma werk in portefeuille hebben voor een maand of drie, zien dit nu teruglopen naar hooguit een week of zes. Er zijn ook een aantal bedrijven die het met nog kortere werkvoorraden moeten doen.

Het blijft dus opletten en goed anticiperen op wat er zich in uw markt en uw omgeving afspeelt. Maar ook dit hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.