Alles wat ondernemers moeten weten over Duitsland en de Duitse economie staat te lezen in het actuele ‘Economisch profiel Duitsland’, dat de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) deze week heeft gepubliceerd. De 22 pagina’s tellende publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste economische ontwikkelingen en trends, actuele handelscijfers en de groeimarkten en kan kosteloos op de website van de DNHK worden gedownload.
Het gezamenlijk handelsvolume van beide landen is in 2010 op 132 miljard euro uitgekomen, een groei van 20 miljard euro. Nederland blijft daarmee de op één na belangrijkste handelspartner van Duitsland, ook al exporteerde China voor het eerst meer goederen naar de Bondsrepubliek. De meest geleverde producten waren cokes- en aardolieproducten, chemische producten en voedingsmiddelen. Omgekeerd importeerde Nederland vooral farmaceutische producten, IT-producten en machines. Ook de export van dienstverleningen naar Duitsland nam toe tot meer dan 10 miljard euro. Naast toerisme en goederenverkeer ging het daarbij vooral om communicatie-, computer en IT-dienstverleningen, maar ook om verzekeringen, financiële en zakelijke dienstverleningen.
Goede perspectieven voor Nederlandse investeerders
‘Op het gebied van dienstverlening, maar ook in groeisectoren als de gezondheidsbranche en op het gebied van innovatieve communicatie en IT-oplossingen bestaan er in 2011 goede kansen’, zegt Lars Gutheil, woordvoerder van de DNHK. Volgens hem biedt Duitsland door de hoge economische groei goede perspectieven voor Nederlandse investeerders. ‘Het economisch profiel gaat ook in op groeisectoren als IT en zorg’, aldus Gutheil. Het profiel is een goede informatie- en oriëntatiebron voor bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Daarbij hoort ook informatie over juridische, belastingtechnische en culturele verschillen tussen beide landen waarop ondernemers bij hun marktentree op de buurmarkt moeten letten.