Column Caroline Rijnbeek: Mensen op hun plaats zetten

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hoe motiveer je je werknemers tot verandering en hoe zorg je ervoor dat je bedrijf efficiënt georganiseerd blijft? Caroline Rijnbeek is één van de innovatieadviseurs van Syntens die zich bezighouden met deze organisatorische aspecten van innovatie. Maandelijks geeft zij een voorbeeld uit de praktijk.

Een medewerker die altijd operationele taken heeft uitgevoerd en nu moet leren strategisch aan de slag te gaan. Hoe krijg je dat voor elkaar? In elk geval door hem ook letterlijk een andere plaats te geven in het bedrijf. Behoudt de persoon zijn oude stek, dan wordt het voor hem veel moeilijker zich te gedragen naar zijn nieuwe functie.

Met plezier keek ik vanochtend rond binnen het bedrijf van een ondernemer die ik al een tijdje ken. Telkens wanneer ik op bezoek ben, blijkt de organisatie weer een stukje te zijn gegroeid. De ondernemer heeft inmiddels vijftig man in dienst. Hoe mooi ook, de groei levert hem ook weleens worstelingen op. In dit geval ging het om drie medewerkers over wie hij zo tevreden was, dat hij het logisch vond hen tot bedrijfsleiders te benoemen en strategische taken te geven toen zijn bedrijf een bepaalde omvang had bereikt. Tot dan toe hadden zij altijd uitvoerende werkzaamheden verricht.

In de praktijk bleek het voor de drie niet zo gemakkelijk de omslag te maken. Tijdens een overleg bombardeerden ze hun directeur met operationele kwesties. Bijvoorbeeld: moeten we de heftruck vervangen? De ondernemer vroeg mij: hoe kan ik ervoor zorgen dat ze die knop wel omzetten in hun hoofd? Ik heb twee adviezen gegeven. Allereerst is het zaak dat de ondernemer het trio leert van binnen naar buiten te denken. De bedrijfsleiders moeten onder ogen gaan zien wat de consequenties van een interne beslissing zijn voor de klant. Leidt het besluit tot toegevoegde waarde? Neem die heftruck. Wat levert het de klant op als die wordt vervangen? Advies twee is zo eenvoudig, dat het bijna begrijpelijk is dat je er niet bij stilstaat. De drie bedrijfsleiders bemoeiden zich nog heel erg met alles wat zich op hun oude plek afspeelde. Hoewel, oude plek was eigenlijk niet de goede term.

De ondernemer had de drie geen nieuwe plaats gegeven binnen het bedrijf, in fysieke zin welteverstaan. Logisch dat zij zich moeilijk konden losrukken van hun vorige functie en nog steeds druk waren met operationele zaken. Ik zeg: zet iemand niet alleen op een nieuwe plaats in je organisatiemodel, maar ook in de bedrijfsruimte. Dat leidt normaal gesproken tot de gewenste gedrag- en mentaliteitsverandering.