Ondernemers gezocht: 80 procent van de studenten wil een ondernemer voor de klas

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Uit recent onderzoek onder mbo, hbo en wo-studenten blijkt dat ruim 80 procent van de studentondernemers graag een ondernemer voor de klas wil. Zij brengen de meerwaarde in het project, hun kennis en ervaring is van groot belang bij het al dan niet slagen van het bedrijf dat ze opzetten. De ondervraagden namen deel aan het project studentenbedrijf van Jong Ondernemen.

Het overgrote deel van de huidige begeleiders, grotendeels uit het mkb, geeft in hetzelfde onderzoek aan graag te coachen en hun kennis over te dragen aan de ondernemers van de toekomst. Jong Ondernemen onderschrijft hiermee de uitkomst van het onderzoek van EIM onder 2.000 mkb-ers, waaruit blijkt dat onderwijs ondernemen moet bevorderen. Niet voor niets biedt de stichting inmiddels al meer dan 20 jaar ondernemerschapprogramma’s aan voor alle onderwijsniveaus. Leerlingen en studenten starten en runnen daarin hun eigen bedrijfje, begeleidt door ondernemers. ‘Dé manier om te leren ondernemen’, aldus Cees Pille, directeur Jong Ondernemen. ‘Dat is ook waar onze programma’s groot mee zijn geworden, begeleiders uit het veld in de klas brengen. We hebben deze ondernemende coaches hard nodig. Het probleem is echter dat wij een enorme groei doorgaan en vrijwel continue begeleiders tekort komen. Iedere ondernemer is daarom welkom!’

Vroeg beginnen

Uit eerder gepubliceerd jaarverslag van Jong Ondernemen blijkt dat op vroege leeftijd leren ondernemen in grote mate bijdraagt aan de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, flexibiliteit, samenwerken, risico’s nemen, initiatief tonen en het nemen van verantwoordelijkheid. Eigenschappen die tijdens het latere leven van groot belang zijn. Pille: ‘Wij laten kinderen van basisonderwijs tot aan universiteitstudenten kennis maken met het vak ondernemen. Jongeren richten samen in groepjes een echte onderneming op, waarbij ze met echte producten echt geld verdienen. Op die manier leren ze hoe het is om een eigen bedrijfje te leiden, met alle bijbehorende uitdagingen en verantwoordelijkheden. En dat blijkt echt te werken.’

Later ondernemer worden

De deelnemers zijn enthousiast over het project. Liefst 68 procent procent van de ondervraagden is door het project studentenbedrijf positiever gaan denken over ondernemerschap. Meer dan 54 procent van de deelnemers aan het onderzoek denkt er serieus over om in de (nabije) toekomst een eigen bedrijf te starten. Deelneemster Lisa: ‘In de praktijk kom je achter zoveel meer dingen, het is daardoor veel leerzamer als je het echt uitvoert! Dan leer je echt iets! Dankzij onze begeleider hebben we het bedrijf kunnen neerzetten zoals het geworden is.’ Studentondernemer Westley verwoordt het als volgt: ‘De keuze voor een zelfstandig ondernemerschap is voor mij al heel lang duidelijk, ik wil gewoon niet voor een baas werken. Dit programma heeft mijn interesse alleen maar groter gemaakt. Ik heb veel geleerd over de dingen die komen kijken bij het hebben van een eigen onderneming, die uitdaging zou ik graag in de toekomst een keer willen aangaan! Misschien word ik dan zelf ook wel begeleider van een studentenbedrijf!’

Docenten positief

Ook veel docenten hebben inmiddels gemerkt dat het op jonge leeftijd kennismaken met de grondbeginselen van het ondernemen een positieve invloed heeft op de ontwikkelingen van kinderen. Elly Boer, docent van vmbo-scholengemeenschap Oosterlicht uit Vianen werkt met het learning company programma van Jong Ondernemen: ‘Door te leren omgaan met geld en risico’s raken jongeren al in een vroeg stadium gewend aan wat later zo belangrijk voor ze wordt.’  Han de Ruiter, voorzitter Jong Ondernemen, is zeer te spreken over de ontwikkelingen in het onderwijs: ‘Scholen zien steeds meer het nut in van ondernemerschap als vak. En dat is mooi, want de toekomst van onze economie ligt in handen van de huidige jongerengeneratie. Daarbij is het belangrijk dat wij onze kennis en ervaring op hen overbrengen. Hoe eerder de jeugd kennis maakt met de grondbeginselen van het ondernemen en ervaringen horen van ondernemers, hoe beter.’

Groei

Jaarlijks zo’n 24.000 jongeren betrokken bij de programma’s van Jong Ondernemen. Jong Ondernemen zag het aantal klassen dat zich inschreef voor het kids in bizz basisschoolprogramma afgelopen jaar toenemen met 22 procent. Het totaal aantal deelnemers groeide met bijna 16 procent.