Column: Oliebollen met krenten en poedersuiker

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Zal ik het maar weer eens hebben over het economische klimaat in ons land of andere Europese landen? Nee, toch maar even niet. Ik heb er eventjes geen zin meer in. Het helpt toch niet.

 Wat ik wel met u wil delen, is de impact van onze uitlatingen al dan niet in combinatie met het gedrag.

Aanleiding zijn de ruim dertig interviews die we als redactie enkele weken geleden hebben gehouden met vertegenwoordigers, dan wel directeuren / eigenaren van bedrijven uit de Nederlandse maakindustrie. Deze vertegenwoordiging betrof een breed spectrum van metaalhandelaren, machinebouwers en vertegenwoordigers, maar ook uit de precisietechnologie en oppervlaktebehandeling. De makers, doeners en bedenkers.


We doen dit als redactie één keer per jaar en onder de noemer Vraag en Aanbod Oliebollenspecial bundelen we al deze artikelen. De interviews zijn gehouden op een locatie in Deventer bij Het Industrieel Erfgoed. Compleet met oliebollen met krenten en poedersuiker.

Deze extra special verschijnt dit jaar in week 50. En is dus niet gewijd aan een bepaald onderwerp. Nee, het schetst een algemeen en overall beeld van de Nederlandse maakindustrie.  Niet alleen kijken bedrijven terug in de tijd, maar veel belangrijker is dat ze ook naar volgend jaar vooruit kijken. Wat tijdens de interviews opvallend was, is dat het grootste gedeelte van de bedrijven redelijk tot goed geluimd is.

Met andere woorden: velen zien 2012 wel zitten en dat is toch enigszins tegenstrijdig met alle economische berichtgevingen die we over ons heen gestort krijgen. Als je hier dan aan refereert, vinden de meeste gesprekspartners dat de media alleen en altijd maar de negatieve berichten  naar buiten brengen en vaak ook behoorlijk zwaar aanzetten. Daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen, de nieuwszenders op tv en radio, de dagbladen en opiniemakers ‘leven’ hiervan.

Toch kan het ook anders. Uiteraard moet het minder goede (maak)nieuws mee in de krant en andere multimediale uitingen, maar je mag ook de positieve aspecten en ontwikkelingen niet uit het oog verliezen. En dat is nu ook juist waar we binnen Vraag en Aanbod op blijven hameren. Als iedereen alleen maar alle negatieve berichten weergeeft, word je wat mij betreft er niet vrolijker op en verzwelg je in een negatieve spiraal. En dat willen we in elk geval de Nederlandse maakindustrie niet aandoen.

Rolf Elling, hoofdredacteur


Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Twitter: VenA_Rolf