Verkiezing Slimste bedrijf van Nederland

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf die het beste uit mensen halen en die medewerkers bij innovatietrajecten betrekken, kunnen zich nu inschrijven voor de verkiezing ‘Slimste Bedrijf van Nederland’.

De verkiezing, die voor de derde keer wordt georganiseerd door Syntens Innovatiecentrum, is bedoeld voor ondernemers die het werk zo organiseren dat medewerkers hun talenten en passie optimaal kunnen inzetten en daarmee zichtbaar resultaat boeken. Op 27 november wordt bekend wie zich de aller-slimste van Nederland mag noemen. Koekjesbakkerij Veldt uit Veenendaal was vorig jaar het slimste bedrijf van Nederland. Volgens ondernemer Pater komt dit vooral door het meedenken van medewerkers en doordat ze zelf in innovatieteams de oplossing regisseren. Jazo Zevenaar werd in 2010 tot slimste uitgeroepen en dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Betere projecten, betere klanten en een wachtlijst voor schaars technisch personeel. Syntens organiseert dit jaar voor de derde keer de verkiezing ‘Slimste Bedrijf van Nederland’.

Ingrediënten voor succes

Een jury beoordeelt alle inzendingen op onderdelen als leiderschap, flexibilisering, zeggenschap van medewerkers, benutting van talenten en vakmanschap. De juryvoorzitter van vorig jaar, Hans Biesheuvel, zegt over slim werken: ‘We dagen vooral de ‘bakker om de hoek’ of de kleine bouwondernemer uit, want juist daar kunnen innovaties en slimmer werken het verschil maken. Medewerkers en de omgeving betrekken, talenten gebruiken en deze ontwikkelen, dat leidt tot een hogere arbeidsproductiviteit, omzet en winst. Slim werken is voor elke ondernemer in het midden- en kleinbedrijf een ingrediënt voor succes.’

Winst halen

Voor het midden- en kleinbedrijf, de grootste vertegenwoordiger van ondernemend Nederland, valt er dus veel winst te halen door slim te werken. Bedrijven die zich voor deze verkiezing opgeven, hebben een effectieve aanpak voor verandering waarbij medewerkers en omgeving betrokken worden, hebben omzet gerealiseerd door de veranderingen in de organisatie, kunnen laten zien dat de productiviteit van medewerkers is verhoogd, hebben minder ziekteverzuim en minder verloop en werken maatschappelijk verantwoord. De wedstrijd is ook bedoeld om collega-ondernemers te inspireren en te stimuleren het slimmer werken in hun eigen organisatie toe te passen.