Ondernemers zijn iets minder somber gestemd. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS, nog niet zo lang geleden. Het is nog niet echt super positief maar het klinkt toch als een minuscuul lichtpuntje.
Het is in elk geval niet een laatste strohalm waar de dames en heren ondernemers zich aan vast hoeven te klampen. Zo erg is het allemaal gelukkig nog niet gesteld.
Oké, er is een aantal bedrijven dat het verdraaid lastig heeft, maar ook voor hen geldt dat er betere tijden zullen aanbreken. Het is wellicht een kwestie van tijd. Een veel gehoorde opmerking hierbij is dat de verwachting gerechtvaardigd lijkt, dat het in 2014 allemaal toch beter moet gaan worden.
Maar ook dan zal het niet ineens economisch beter worden. Het is een geleidelijk proces van herstel, waarbij het uitermate belangrijk is dat het weer op gang komt.
Aan de andere kant lijken de economische barometers in ons land zich momenteel als een jojo op en neer te bewegen. Het is dan ook lastig om er een touw aan vast te knopen. Wel merken we dat er bedrijven binnen het maakveld zijn, die het goed druk hebben. Deze bedrijven bewegen zich vaak op het internationale speelveld.
Sectoren als de offshore, maritiem, food, medisch en agrarisch zijn hierbij leidend. Er valt simpelweg nog veel te verdienen in deze markten. Maar als je als bedrijf geen opdrachtgevers hebt aanpalend aan de genoemde sectoren, heb je wellicht een probleem.
Het blijven uit gaan van de eigen kracht van de onderneming is een belangrijke pijler. Vooral in tijden als deze.
Ik denk dat je wanneer je als ondernemer zelf een enthousiast en een inspirerend gedrag toont binnen alle geledingen van het bedrijf, dit een niet te onderschatten positieve uitstraling zal hebben op het personeel.
Er met zijn allen voor willen gaan, is een absolute voorwaarde om het beste uit de onderneming te halen. Geef de medewerkers ook de ruimte zich te ontplooien en luister ook eens naar welke ideeën er leven onder het personeel. Wellicht zitten hier heel interessante items bij.
Het is in elk geval het proberen waard, dunkt me. Meer tips nodig? U weet ons te vinden, toch?
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod