Afgelopen week ontving ik een bericht over de teloorgang van papieren tijdschriften en kranten. ‘Over tien jaar zijn er geen papieren tijdschriften meer, meent Joris van Heulekom die deskundig is op het gebied van digitale media. Sterker nog, over twee jaar bestaat een kwart van de tijdschriften niet meer, stelt hij vast.
Dat de ‘wereld’ aan het veranderen is, zal ik niet ontkennen, maar deze uitspraken verdienen toch wel enigszins een correctie. Allereerst is het niet voor de eerste keer dat een dergelijke deskundige dit kenbaar denkt te moeten maken.
In de jaren, ja het is al een tijdje geleden, 1998 – 1999 volgde ik een studie ‘Tijdschriftenuitgeverij’ bij de Vakopleiding Boekenbranche, VOB. Tijdens een van de seminars bij uitgever VNU werd toentertijd al gesteld dat er over vijftien jaar geen papier meer zou worden gedrukt. Ergo, dat zou dus in 2003 – 2004 moeten zijn gebeurd. Het tegendeel was waar, kunnen we nu vaststellen. Het is wel interessant om te zien dat zich dit nu wederom herhaalt. Oude wijn in nieuwe zakken om het zo maar even uit te drukken.
Toch staan deze meningen wel in een ander daglicht dan aan het einde van de vorige eeuw. We zien het om ons heen, de dagbladen en de consumentenuitgaven hebben niet meer die oplages waarvan de uitgevers vrolijk worden. Uitgeefland verandert, kijk maar naar de ontwikkelingen bij Sanoma.
Toch ben ik van mening dat dit geheel anders is bij vakbladen, de business to business uitgaven. We merken dat om ons heen. Zowel de oudere als de jongere generatie ondernemers in de maakindustrie, stelt een papieren uitgave nog steeds op prijs. Dit uiteraard wel in combinatie met een website en nieuwsbrieven.
Wij houden hiermee onze doelgroep dagelijks en wekelijks op de hoogte van alle ontwikkelingen in de brede industriële markt.
Waarvan akte.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod