Met een oliebol en champagne bijlage onder de kerstboom. Het is misschien nog een beetje vroeg in de tijd, maar toch. De redactie van Vraag en Aanbod is, samen met diverse freelancers, deze en afgelopen week, druk geweest een breed spectrum aan bedrijven uit de Nederlandse en Belgische maakindustrie het hemd van het lijf te vragen.
Voor Nederland betekent dit dat de eindejaarsbijlage, die inmiddels als ‘‘Oliebollenspecial” een bekende uitgave is geworden, in week 50 weer als bijlage bij de wekelijkse uitgave zal verschijnen. In België maken we voor de kmo’ers een ‘‘Champagnebijlage”. Ook deze special verschijnt bij onze Zuiderburen voor de Kerstdagen.
In totaal hebben ze we toch een slordige zestig tot zeventig directeuren/zaakvoerders/eigenaren/bedrijfsleiders gesproken over het wel en wee in hun bedrijf en de sectoren waarin ze actief zijn. Dan mag je toch gerust stellen dat je een goed gemiddeld beeld hebt gekregen van de toestand in de maakindustrie.
En, dames en heren ondernemers, vrijwel alle geïnterviewde bedrijven hebben er weer ‘zin’ in. Hiermee bedoelen ze dat het allemaal toch weer de goede kant op gaat. Met de orderportefeuille, met de (winst)marges, met het ondernemersenthousiasme. Kijk, zo moet het ook, na jaren van matig tot en met onder het nulpunt, krabbelen we langzaam maar gestaag omhoog. Bedrijven die het redelijk tot goed doen zullen het alleen maar beter krijgen. Bedrijven die net op de nullijn zaten, zullen in 2014 ook wat meer financiële lucht krijgen.
En dit rijmt dan ook met het bericht dat de BV Nederland uit de recessie is. Na vijftien maanden van een negatieve index, valt er nu een plus van 0,1 procent te noteren.
Met de vertegenwoordiging van metaalhandelaren, machinebouwers en vertegenwoordigers, maar ook uit de precisietechnologie en oppervlaktebehandeling. Producenten, handelaren, toeleveranciers, kortom een heel divers pluimage uit de maakindustrie.
Hiermee schetsen we een algemeen en overall beeld van de Nederlandse en Belgische maakindustrie. Niet alleen kijken bedrijven terug in de tijd, maar veel belangrijker is dat ze ook naar volgend jaar, 2014 dus, kijken. Het worden wederom uitgaven om naar uit te kijken, alvast veel leesplezier.