PKM richt zich op ontzorgen van metaalbedrijven

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Productiviteit, Kwaliteit en Management, kortweg PKM is een organisatieadviesbureau voor ondernemers in de metaalbranche. PKM is gelieerd aan de Koninklijke Metaalunie. ‘We zijn met een team specialisten een organisatie die op vele terreinen ondernemers kunnen ondersteunen. PKM werkt zonder winstoogmerk’, legt directeur Aad Braal uit.

 

Er is nog veel werk  te  doen,  zeker  de  komende  periode.   ‘En kijkend naar de economie binnen de metaal-branches, zijn we er nog niet. Al zien we hier en daar wel diverse briljanten die hun glans weer terug krijgen’, zo geeft adjunct-directeur Frank Oosterbroek aan.

PKM richt zich vooral op het ontzorgen van de kleine en middelgrote metaalbedrijven. Hierbij moet je denken aan bedrijven van vijftien tot vijftig personeelsleden. Want vooral bij bedrijven van deze omvang zie je dat ze vaak onvoldoende tijd hebben om zich met diverse organisatorische zaken bezig te houden. Deze kunnen liggen op het gebied van strategie en management, verkoop en marketing, productiviteit/lean producten en technologie. Maar ook moet je denken aan personeel en organisatie, kwaliteit, arbo, veiligheid en financieel beheer.’

1 juli 2014

Op dit moment is de implementatie van norm 1090-1 erg actueel. ‘Bedrijven die niet weten hoe deze norm moet worden geïmplementeerd in de bedrijfsprocessen, bieden we de helpende hand.’ Bij deze norm gaat het om bedrijven die constructiedelen maken die worden toegepast in een gebouw of bouwwerk. ‘Vanaf 1 juli 2014 hebben ze een CE-verklaring nodig om te voldoen aan deze Europese norm. Als PKM kunnen we de staalbouwbedrijven, die met deze norm te maken krijgen, ondersteunen met het opstellen en implementeren van het Interne Kwaliteitshandboek, gericht op de eisen uit de NEN-EN 1090-1 of met het opstellen van technische documenten waarin ook de organisatie rond het lassen wordt beheerst. Hierbij is het uitgangspunt dat bedrijven met de onderliggende informatie kunnen laten zien, dat ze volgens de norm hebben gewerkt’, zo lichten Braal en Oosterboek toe.

2014

Voor 2014 verwacht PKM dat ze veel bedrijven kunnen en gaan ondersteunen op het gebied van personeel en organisatie. ‘Veel bedrijven zijn zoekende naar interne flexibiliteit door zo de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. Kijk bijvoorbeeld naar de bedrijfstijden. Deze worden steeds ruimer. In overleg met de medewerkers zijn er vaak vele mogelijkheden voor andere werktijden. Hierbij moet je ook denken aan het maken van minder uren als het werkaanbod ook wat minder is en andersom, bij veel werk kunnen de medewerkers dan ook meer uren worden ingezet. Dit vergoot bovendien de flexibiliteit van de onderneming richting de opdrachtgevers.’

Hiernaast is er nog veel werk aan de winkel als we kijken naar de opleidingen en trainingen. De dynamiek van de markt vraagt om up-to-date opgeleide en bijgeschoolde medewerkers. De tijd is echt voorbij dat bedrijven jonge medewerkers een werkorder in de hand kunnen drukken en daarmee aan het werk worden gezet. Hiermee lok je geen nieuwe talenten, je moet meer te bieden hebben. Denk aan een goede loopbaanbegeleiding en competentieontwikkeling.’

Kopgroep

Veel waarde hecht PKM aan de discussies met ondernemers. ‘We zien dat de rondetafeldiscussies die we in samenwerking met de redactie van Vraag en Aanbod doen, veel gespreksstof oplevert. Het is vooral goed om te zien dat bedrijven elkaar tijdens, maar ook na deze middag nog opzoeken. We hebben ondernemers aan tafel die hun nek durven uit te steken, productietechnieken tijdig weten bij te stellen, ze hebben een heldere visie voor de toekomst en zijn in z’n algemeenheid ook exportgericht. Het zijn de bedrijven waaraan velen zich nog kunnen spiegelen.’

PKM werkt met een team adviseurs, waarbij elke adviseur is gespecialiseerd op een bepaald bedrijfsonderdeel. ‘De adviseurs zijn onderverdeeld in regio’s. Maar zijn hier niet aan gebonden. Mocht er een specifiek probleem liggen op bijvoorbeeld het financieel economisch vlak, schakelen we de adviseur in die hierin is gespecialiseerd.’

Vier kerncompetenties

PKM zet de komende jaren in op vier kerncompetenties. Dat zijn effectieve organisatie, financieel sturen, efficiënte en beheerste maakprocessen en doelgericht managen. Van deze vier hebben we ruim voldoende kennis, zijn modellen en tools beschikbaar, wordt branchekennis toegepast , ervaringen worden geïmplementeerd bij diverse metaalbedrijven en voor alle competenties hebben we verschillende adviseurs die we kunnen inzetten.’ Braal en Oosterbroek zijn ervan overtuigd dat deze speerpunten binnen de maakindustrie veel toegevoegde waarde hebben. ‘Zowel financieel  als organisatorisch.’