Gelukkige medewerkers presteren beter. Ondernemers doen er dus verstandig aan niet louter te kijken naar omzetdoelstellingen, maar ook het thema ‘geluk’ op de bedrijfsagenda te zetten. Weet dat geluk een groei-aanjager is.
U kent ze vast wel: medewerkers die dikwijls zitten te foeteren op collega’s en klagen over klanten. Altijd is het volgens hen aan een ander te wijten dat iets niet gaat zoals het hoort. Zonder die collega’s en klanten zou alles op rolletjes lopen. Nuttig om te weten: deze medewerkers zitten ernaast. Zij zouden vooral naar zichzelf moeten kijken.
Onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft uitgewezen dat iemands geluk voor vijftig procent wordt bepaald door het karakter waarmee hij is geboren. Daar is niet zoveel aan te veranderen. Slechts tien procent van je geluk is afhankelijk van je omgeving, zoals collega’s en klanten. Ook hierop heeft een individu weinig invloed. Maar veertig procent van je geluk heb je in eigen handen.
Wat kan een ondernemer met deze wetenschap? Aan iemands karakter valt weinig te wijzigen. Je kunt er wel op selecteren tijdens de fase van werving en selectie. De grote winstmarge schuilt in de veertig procent van het geluk waarop iemand zelf invloed heeft. Zorg er als ondernemer voor dat medewerkers hier gelegenheid hebben te groeien.
Besef daarbij dat geluk wordt bepaald door vijf factoren. Heeft iemand positieve emoties? Voelt hij betrokkenheid en verbondenheid? Heeft hij positieve relaties? Is er het gevoel zinvol werk te verrichten? En heeft de persoon het idee dat zijn handelingen leiden tot resultaten?
Een ondernemer kan hierop inspelen. Bespreek bijvoorbeeld met je mensen hoe zij kunnen werken aan een positieve relatie met elkaar. Of sta er gezamenlijk bij stil hoe zinvol het werk wordt ervaren en of dit eventueel kan verbeteren. Maak aan medewerkers duidelijk op welke wijze hun activiteiten bijdragen aan de bedrijfsresultaten.
Een bedrijf zou dus méér moeten hebben dan omzetdoelen. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat medewerkers gewoon hun targets moeten halen en dat dan iedereen gelukkig is. Wie oog heeft voor de factor geluk, zal zien dat medewerkers van grotere betekenis zijn voor hun bedrijf en daarmee automatisch bijdragen aan klinkende resultaten.