Selfie is gekozen tot woord van het jaar 2013. Dit is een gefotografeerd zelfportret, meestal gemaakt met een digitale camera of een smartphone. Hierbij is de foto genomen door de persoon die erop afgebeeld staat. Eén van de kenmerken is dat op de foto te zien is dat de persoon die is afgebeeld de camera vasthoudt. Het gebruik is vooral populair bij jongeren.
Wat de redactie van Vraag en Aanbod betreft is er ook een woord binnen de maakindustie dat eruit springt. We hebben dan ook gemeend om ‘ontzorgen’ tot het maakwoord van 2013 uit te roepen. Zonder enige twijfel overigens. We kwamen het woord ontzorgen in elk geval stelselmatig tegen in de gesprekken met ondernemers tijdens onze oliebolleninterviews, eind vorig jaar.
De dames en heren ondernemers noemden steevast dat ontzorgen een van de belangrijkste speerpunten is binnen hun onderneming. Doorvragend kom je dan bij de opzet en aanpak richting de opdrachtgevers, de klanten.
Met stuk voor stuk goede praktijkvoorbeelden mag worden geconcludeerd dat de ondernemers het woord ontzorgen meer dan waar maken. De klant centraal stellen en zijn probleem het jouwe maken, het lijkt zo voor de hand liggend. Toch zien we dat bedrijven hiermee de afgelopen jaren behoorlijk hebben geworsteld. Het ligt natuurlijk ook aan wat de klant wil.
Is ontzorgen nu een ordinair modewoord met een prachtige betekenis of heeft het daadwerkelijk inhoud. Binnen de Nederlandse maakindustrie hou ik het vooral op het laatste.
De term ontzorgen is niet nieuw. Het woord wordt vaak gebruikt om mensen te ontlasten van zorgen die te maken hebben met administratie, lastige procedures, regels die het leven gemakkelijker maken. Maar nu komen we het dus ook veel tegen in de maakindustrie. De klant ontzorgen in de breedste zin van het woord. Meedenken, meedoen, snel schakelen, er dus bovenop zitten. Dit wil – en eist – de klant van tegenwoordig. En het uiteindelijke resultaat moet en ook nog perfect uitzien.
Kortom, in 2014 lijkt het ontzorgen zich door te gaan zetten en zal volledig tot wasdom komen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod