Workshop Federatie Metaalplaat FDP bij Contour Covering Technology in Winterswijk

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Strategische samenwerking is de innoverende weg naar succes.’ Federatie Metaalplaat FDP poneerde dit als open thema voor de workshop bij plaatwerkspecialist Contour Covering Technology in Winterswijk. Alle geledingen van de plaatketen kwamen er graag over praten. Conclusie: In strategische samenwerking kun je sprintjes trekken en verrassend rendement bouwen. Zeker als industrieel ontwerp zijn verdiende plaats krijgt.

De FDP-workshop, begin februari bij Contour Covering Technology in Winterswijk, trok een volle zaal. Het thema ‘Ketensamenwerking’ bleek bij voorbaat een succes, want de evenwichtige spreiding van deelnemers bracht de complete plaatwerkketen van materiaalleverancier tot eindopdrachtgever bij elkaar. In open discussies lieten de deelnemers sportief en collegiaal het achterste van hun tong zien. Gastheer Contour deed dat zelf ook, met een onbelemmerd kijkje in de keuken.

Design

De FDP-workshop benaderde de strategische samenwerking vanuit het concrete partnerschap van industrieel ontwerpbureau Idé Partners te Enschede en Contour Covering Technology, met inleidingen van respectievelijk directeur ir. Jacques  Stevens  en  directeur  Operations Rolf van de Putte. In de regel, maar niet per se, is het ontwerpbureau voor de klant het instappunt en de technische realisatie stap twee. Stevens ziet als het als twee-eenheid: ‘Design is belangrijk, want het bepaalt de eerste indruk. Het is ook technisch functioneel, met het oog op onderdelencombinaties en -seriegroottes en het productieproces. Voor de opdrachtgever is het ontwerp commercieel belangrijk: de omkasting van een geavanceerd meettoestel draagt bij aan stabiliteit, temperatuurbeheersing en stofdichtheid, en verleent het toestel ook de overeenkomstige geavanceerde uitstraling’, aldus Stevens.

Samenwerking oefenen

Voor industrieel ontwerper Jacques Stevens is strategische samenwerking wel essentieel, maar niet vanzelfsprekend of vrijblijvend. Hij benoemde de succesfactoren:

– Frequent en intensief communiceren;

– Betrek de ketenpartners tijdig bij het project, voordat ontwerper en engineer aan de gang gaan;

– Zorg voor professioneel projectmanagement;

– Trek samen op, neem gezamenlijk deel aan beurzen en speel elkaar de bal toe;

– Samen uit en thuis: dan kun je tussensprintjes trekken en als het erom spant en samen je doel toch halen;

– Denk in clusters en verbind disciplines. Er spelen soms tientallen disciplines mee, van plaatbewerking tot afdichtingen en kunststofonderdelen. Beheers het spel om die te verbinden;

– Ontmoet elkaar geregeld buiten de projecten en train scenario’s. Dan kun je met elkaar lezen en schrijven op het moment dat het moeilijk wordt.

Niet zeuren maar sprinten

Contour-directeur Rolf van de Putte -33 jaar plaatwerk in de vingers- bevestigde de hiervoor genoemde succesfactoren: ‘Samenwerking, waarbij partners hun specifieke competenties inbrengen, is het antwoord op grote uitdagingen.

Contour 1

Als de klant voor een vakbeurs staat en het opeens snel moet gebeuren, zeuren we er niet over dat die beursdatum al een half jaar in zijn agenda stond. Dan laten we samen zien – met ontwerper, met engineers, met toeleveranciers – dat we flexibel inspelen op moeilijke zaken. De klant krijgt op tijd zijn product, in de gewenste kwaliteit en in de vormgeving. We hebben onze samenwerking en onze productie daarop ingericht’, aldus Van de Putte. Niet zeuren, maar dat sprintje trekken dus.

Hij kwantificeerde succesvolle samenwerking in twintig procent coördinatie en communicatie tegenover tachtig procent effectieve activiteit. ‘Zodra vertrouwen of plezier ontbreekt of erfenissen de samenwerking te veel belasten, benoem dat dan. Anders wordt het tachtig procent communiceren en coördineren.’

Kostprijs

Uiteraard heeft de klant de belangrijkste troeven in handen. Als het gaat om kostprijs bijvoorbeeld. ‘Voor een prototype betaalt de opdrachtgever wel, maar de serieprijs moet er in één keer scherp staan. Als dat niet lukt is het design weg en het resultaat van de samenwerking tot nul gereduceerd. De klant moet concluderen dat het ontwerp aanspreekt én betaalbaar is.’ Van de Putte gaf de FDP-leden mee dat de verkoper – ontwerper, plaatbewerker of engineer – niet tevreden mag zijn met de primaire wensen van de opdrachtgever: ‘onze verkopers geven geen prijs af, maar vragen eerst door over allerlei details tot en met de coating. Samenwerking met de klant betekent dat je in de hele keten in het voortraject voorkomt dat de klant krijgt wat hij níet wil. Het doel van de samenwerking moet volledig helder zijn.’

Een van de workshop-deelnemers formuleerde het kostprijsbegrip helder, en ook een beetje zuur: ‘We hebben een perfecte samenwerking met meerdere leveranciers. We weten bij voorbaat dat kwaliteit en betrouwbaarheid prima zijn. Blijft dus als selectiecriterium over: helaas de prijs.’

De klant is welkom

In groepsdiscussies gingen plaatbewerkers, ontwerpers, engineers en opdrachtgevers met elkaar in discussie over hun perceptie van strategische samenwerking. Trefwoorden, geheel in lijn met de inleidingen van Idé Partners en Contour, zijn open communicatie in voor- en tegenspoed, onderling vertrouwen, inzet van en respect voor individuele competenties en expertise. Uiteraard lukt strategische samenwerking alleen als doelen vaststaan en partners daaraan toetsbare inhoud en meerwaarde geven.

Dat geldt ook voor de eindklant, al heeft die een streepje voor: de meningen waren unaniem en commercieel-realistisch over de omgang met de klant die zijn heil een keer elders zoekt – meestal wegens de prijs – en later toch weer aan de bel trekt: van harte welkom, want dergelijke bewegingen horen bij actueel ondernemerschap en bij de dynamiek van samenwerking. Want ook al heeft de engineer het primaat in productontwikkeling en voortraject, de om zich heen kijkende inkoper geeft zijn strategische positie in de keten nu eenmaal niet prijs.

Doorgroeien

De rondleiding door de productiehal van Contour was de kers op de taart van de workshop.

Contour 2

Een uiterst actueel en vergaand geautomatiseerd en deels gerobotiseerd machinepark bewees in hardwaretermen het succes van de eerder die middag besproken strategische samenwerking met ketenpartners. Contour is tijdens de afgelopen economische dip door blijven investeren. Eén keer, in 2011, werd een investering uitgesteld. Een luxe-beslissing, omdat de groeiende productie op dat moment even niet op de kop kon worden gezet.