Een groot deel van de Nederlandse klanten van ThyssenKrupp Steel Europe gebruikt inmiddels de e-business tool Steel-Online. Dit vertelde Dr. Michael Hetkamp, e-business expert van het staalconcern, tijdens een bijeenkomst van het Interreg IV A-project ‘2 connect Business’.
Ongeveer 40 Nederlandse en Duitse ondernemers reisden 1 april 2014 naar Duisburg om zich te laten informeren over de recente ICT-mogelijkheden in de staalhandel en over de betekenis van Nederland voor Europa’s grootste staalbedrijf. Ook legden ze contacten met nieuwe zakenpartners uit het buurland.
Steel-Online
ThyssenKrupp Steel Europe heeft onder aanvoering van Hetkamp (foto) de afgelopen jaren eigen e-business-oplossingen ontwikkeld. Het e-business-aanbod bestaat uit twee onderdelen: een online platform (Steel-Online) en een geautomatiseerde datauitwisseling (EDI). ‘Een belangrijk voordeel van Steel-Online is de grote transparantie. Klanten kunnen praktisch in real time hun bestelling volgen en zeer nauwkeurig hun eigen logistiek hierop afstemmen.’ Vroeger werden bestellingen en hun voortgang nog overwegend per fax gecommuniceerd, en kreeg de klant op maandag de laatste stand van zaken – ‘en vervolgens hoorde de klant vaak een week lang niets meer.’
De tool wordt inmiddels veelvuldig gebruikt. ‘We registreren zo’n 150.000 bezoeken per maand. Een op de twee klanten volgt zijn bestellingen regelmatig online’, vertelt Hetkamp. Vooral Nederlanders zijn erg te spreken over de online tool: het merendeel van de Nederlandse klanten maakt gebruik van Steel-Online. Daarnaast raakt het systeem van automatische datauitwisseling (EDI) steeds meer ingeburgerd onder klanten. Meer dan de helft van alle bestellingen bij ThyssenKrupp Steel Europe zijn tegenwoordig volledig geautomatiseerd.
Rondleiding staalfabriek
Na deze uitleg kregen de kregen de ongeveer 40 deelnemers een rondleiding over het bedrijfsterrein met een totale oppervlakte van 9 vierkante kilometer. Tussen haven en hoogoven zagen ze de weg die het materiaal aflegt tijdens de staalproductie. Ook hier was sprake van een belangrijk grensoverschrijdend aspect: ‘Alle grondstoffen worden aangeleverd vanuit Rotterdam’, aldus de gids. Het benodigde ijzererts komt uit Brazilië en wordt in Rotterdam op binnenvaartschepen geladen – een voortdurende bevoorradingsstroom over de Rijn. De fabriek, die zeven dagen per week in drie-ploegen-dienst werkt, heeft 70.000 ton ijzererts nodig – per dag.
Inpoldering IJsselmeer
Tot slot nog een leuke anekdote die we hoorden tjdens de ronddleiding. In de jaren zeventig breidde ThyssenKrupp uit met negen nieuwe fabriekscomplexen. De vraag die toen kwam waar ze de uitgegraven aarde moetsen laten. De oplossing kwam uit Nederland, die de overtollige aarde gebruikten voor inpoldering van het IJsselmeer. Dat betekent eigenlijk als het ware dat dat de bewoners van de provincie Flevoland over Duitse bodem lopen.
Interreg IV-A programma
Het project ‘2 connect Business’ wordt in het kader van het Interreg IV-A programma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), door de provincie Gelderland en het ministerie van Economische Zaken uit Noordrijn-Westfalen. Het wordt begeleid door het programmamanagement bij de Euregio Rijn-Waal.
De nieuwste hoogoven, Hoogoven 8 bij ThyssenKrupp Steel Europe in Duisburg. Deze draait sinds 2007 en zal nog zeker een kleine 20 jaar volcontinu staal produceren voordat die vervangen zal moeten worden. (Foto’s: Vraag en Aanbod)