De meeste sectoren laten dit jaar een beperkte groei zien. Sectoren die afhankelijk zijn van de export, industrie en transport zijn al eerder het groeipad ingeslagen. Het herstel in de bouw zet, ook mede dankzij het zachte winterweer, door. In veel sectoren gaat het nog vooral om volumeherstel en verbetert de winstgevendheid nog nauwelijks. Dit stelt het ING Economisch Bureau in het vandaag verschenen kwartaalbericht sectoren.
In de bouw zet de groei van het volume, mede geholpen door het zachte winterweer, in de eerste maanden van dit jaar door. Hierdoor stijgt de bouwproductie naar verwachting vier kwartalen op rij, iets dat sinds de hoogtijdagen van 2007/2008 niet meer is voorgekomen. ING Economisch Bureau verwacht daardoor voor 2014 een groei van 3,5 procent van de bouwproductie.
Verlaging btw-tarief
Het vertrouwen van aannemers steeg in maart 2014 verder naar het hoogste niveau sinds twee jaar. Het is vooral de onderhouds- en verbouwsector die voor de groei zorgt, mede gedreven door de tijdelijke verlaging van het btw-tarief. Voor een hosannastemming is echter nog absoluut geen reden. Circa vier op de tien bouwbedrijven geeft nog steeds aan dat zij te weinig opdrachten hebben om hun personeel aan het werk te houden en dit aantal is sinds eind 2013 ook weer licht gestegen.
De industrie weet de goede lijn van eind 2013 door te trekken. Door binnenlandse bedrijfsinvesteringen stijgt de productie van de machinebouw in de eerste twee maanden van 2014 met ruim 11 procent ten opzichte van een jaar geleden, zo becijfert ING in haar kwartaalbericht. De groei wordt breed gedragen. Zo draaien ook de chemie en metaalindustrie (beide +7 procent) goed.
Raffinaderijen
De energiesector zorgt momenteel wel voor een rem op de economische groei. Door de warme winter ligt de delfstoffenwinning op een laag niveau. Raffinaderijen kampen daarnaast met overcapaciteit als gevolg van onder andere buitenlandse concurrentie. In de transportsector is de overslag in de haven van Rotterdam door minder overslag van ruwe en minerale olie in het eerste kwartaal fractioneel gedaald.
Het vervoer door de lucht blijft wel flink aantrekken. De export van de agrarische sector ontwikkelt zich in 2014 vooralsnog goed. Oost-Europa is groeimarkt nummer één, maar de verschillen zijn groot. De uitvoer naar Polen en Oekraïne steeg met ruim 20 procent, maar die naar Rusland stagneerde als gevolg van de gezakte koers van de roebel. De politieke instabiliteit zet de uitvoer naar meerdere Oost-Europese landen onder druk.