‘We’ zijn goed bezig. De technologische (maak)industrie heeft zich uitermate positief in beeld gebracht bij de Duitse ondernemers. De ‘Dutch Touch’ gonst nog lang na bij onze Oosterburen. Zonder twijfel heeft Nederland geïnspireerd als Partnerland van de Hannover Messe 2014. Dit zijn zeker geen loze woorden en staan als zodanig vermeld in het slotbericht van de Hannover Messe.
Nederland heeft het dus bijzonder goed gedaan. Met zo’n 250 aanwezige bedrijven, negen gezamenlijke paviljoens en meer dan tachtig ‘events’ in welke vorm dan ook. Met als zwaartepunt aandacht en profilering van machinebouw en de toeleverende industrie.
Volgend jaar moeten we het gewoon dunnetjes overdoen. En de kans is bijzonder groot dat dit gaat lukken, ook al zijn we dan geen partnerland. Toch kunnen we ons sterk profileren. Dat moet dan wel als één gezamenlijk en gemeenschappelijk geheel. Zonder hokjes, lijntjes of andersoortige afscheidingen. Gewoon als één Nederlands blok, vol met technologische innovaties, toeleveranciers en maakbedrijven.
Ik kijk nu al uit naar de Hannover Messe van 2015 die wordt gehouden van 13 tot en met 17 april.
Maar tot die tijd staat de Nederlandse industrie niet stil. Er worden stelselmatig Duitse maakindustrie meetings gehouden. Eén hiervan is bijvoorbeeld op 27 mei. Een bedrijvenbijeenkomst voor de Nederlandse maakindustrie versus bedrijven in Noordrijn-Westfalen. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door Metaalunie, FME, VNO en het Consulaat-Generaal Düsseldorf in samenwerking met de Duitse branche- en ondernemersverenigingen.
Een prima gelegenheid voor de Nederlandse bedrijven om hun licht op te steken bij de Duitse industrie. Het biedt volop kansen voor hoog gekwalificeerde Nederlandse toeleveranciers, die veelal complementair zijn aan Duitse producenten. Daarnaast worden door strategische grensoverschrijdende samenwerking met Duitse partners de internationale marktkansen voor Nederlandse maakbedrijven vergroot. De focus van deze bijeenkomst ligt op grensoverschrijdende samenwerking, kennisuitwisseling over actueel relevante onderwerpen en het leggen en onderhouden van b2b-contacten door middel van matchmaking.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: mailto:r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod