Vorige week heeft Haitsma Beton de langste voorgespannen liggers die ooit zijn gefabriceerd succesvol gemonteerd. De enorme kokerliggers (68 meter lang, 240 ton zwaar) vormen de overspanning van het hoofdveld van de nieuwe brug bij Zuidhorn.
Volgens Haitsma Beton, die de elementen ook heeft geproduceerd en getransporteerd, betreft het de langste voorgespannen liggers ter wereld.
Lange liggers worden steeds meer toegepast voor bruggen en viaducten. Ze maken tussensteunpunten overbodig, waarmee de bouwtijd wordt verkort en wegverkeer en scheepvaart meer ruimte krijgen voor een vlotte doorstroming. Dat geldt ook voor de nieuwe brug bij Zuidhorn, waarvan de bouw wordt gecombineerd met het omleggen van de N355, die Noordhorn en Zuidhorn scheidt. Opstoppingen door de bestaande hefbrug over het Van Starkenborghkanaal worden verleden tijd en het kanaal tussen Lemmer en Delfzijl wordt toegankelijk voor grotere containerschepen.
15 Megaliggers
De nieuwe, vaste brug vormt een hoge en lange verbinding over het Van Starkenborghkanaal en is onderdeel van de nieuwe provinciale weg. Het kunstwerk met drie velden en 2 x 2 rijstroken krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 meter en een doorvaartbreedte van 54 meter. Om de grote overspanning van het hoofdveld te realiseren produceerde Haitsma Beton de langste prefab betonnen liggers (68 meter lang) en tevens de zwaarste liggers (240 ton) die het bedrijf ooit heeft gemaakt, zegt accountmanager Karel Bus. ‘Het zijn voor zover bekend de langste liggers ter wereld.’
Hoogwaardige productie
Voor de productie van extreem lange voorgespannen liggers beschikt Haitsma Beton over een enorm grote productiehal. Een eigen stortmachine op rails met pulsvrije betonpomp garandeert een constante hoge kwaliteit van zelfverdichtend beton. Naast de vijftien HKP-liggers kreeg Haitsma Beton van hoofdaannemer GMB Civiel opdracht voor het leveren en monteren van 69 PA-platen en randelementen voor de brug. Ook de heipalen komen van Haitsma Beton.