Bosch, leverancier van technologie en diensten, boekte in 2013 in Nederland een totale netto omzet van 1,6 miljard euro (inclusief niet-geconsolideerde verkoop en interne verkoop aan andere Bosch-bedrijven). Dat is een daling van meer dan 5 procent in vergelijking met 2012. Deze daling is het gevolg van de moeilijke economische marktomstandigheden, en dan met name in de bouw.
De geconsolideerde verkoop van Bosch op de lokale Nederlandse markt bereikte in 2013 eenzelfde niveau als het vorige jaar en bedroeg bijna 490 miljoen euro.
‘Ondanks de algemene moeilijke economische omstandigheden zijn we erin geslaagd onze sterke marktpositie in Nederland te behouden’, zegt Gerhard Kobesen, algemeen directeur van Bosch in Nederland. ‘We verwachten in 2014 een herstel van de economische situatie en ook een betere ontwikkeling van het bedrijf. Nederland is een belangrijke R&D-locatie voor Bosch. We blijven daarom verder investeren in onderzoek en ontwikkeling van innovatieve en duurzame technologie voor het leven.’
Bosch investeerde ongeveer 50 miljoen euro in de Nederlandse divisies van Bosch en spendeerde meer dan 90 miljoen euro aan onderzoek en ontwikkeling in de zes Nederlandse competentiecentra. Het aantal werknemers in Nederland bleef stabiel op 3.600.