60 procent van de ondernemers heeft het afgelopen jaar een nieuw of in belangrijke mate verbeterd product of nieuwe dienst geïntroduceerd. Tweederde geeft ook aan dit jaar met innovaties te komen. Daarmee laat het Nederlandse mkb zien uitermate innovatief te zijn.
Dit staat in de zesde editie van de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. In februari en maart van dit jaar zijn ruim 1.500 ondernemers ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf. Vanaf vandaag is de MKB Marktmonitor 2014 beschikbaar. Andere conclusies uit het rapport zijn dat bijna 60 procent van het mkb verwacht te groeien qua omzet in 2014. Slechts 10 procent verwacht voor 2014 krimp. Daarnaast vinden ondernemers dat hun bedrijf structureel moet veranderen om met de tijd mee te gaan (45 procent is het eens met deze stelling). De belangrijkste maatregelen die zij zowel in 2013 als in 2014 nemen voor een optimaal bedrijfsresultaat zijn nieuwe producten/diensten ontwikkelen en nieuwe markten aanboren. Deze laatste maatregel is nieuw in de top drie ten opzichte van vorig jaar. 2013 is wat betreft omzet minder positief geëindigd dan verwacht. Toen dacht de helft van het mkb te gaan groeien. Uiteindelijk heeft slechts 39 procent deze groei daadwerkelijk gerealiseerd. 15 procent verwachtte in 2013 te krimpen. Dit percentage is uitgekomen op 31 procent. Uit de resultaten blijkt verder dat 10 procent van het mkb een omzetgroei van meer dan 10 procent realiseerde in 2013.