In Nederland liggen zo’n 25.000 slooprijpe boten. Dankzij een MIT-subsidie van de RVO start de branchegroep Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) samen met twee bedrijven deze zomer een onderzoek naar de mogelijkheden voor de bedrijfsmatige, regionale en kleinschalige ontmanteling van afgedankte pleziervaartuigen.
Ook wordt ook de omvang van het wrakkenprobleem nauwkeuriger in kaart gebracht. De ‘oude rommel’ verstopt de handelsketen, belast de watersportinfrastructuur en schaadt het imago van de watersport maar bovenal het milieu in en om het water, aldus de NJI.
Alternatieve aanpak
Een vergelijking met de industriële ontmanteling voor auto’s ligt voor de hand. ‘Maar de aard van het product, veelal uit verschillende materialen vervaardigde schepen, logistieke consequenties en de veel kleinere aantallen, maken een andere werkwijze noodzakelijk’, zegt NJI branchemanager Gerwin Klok.
‘NJI heeft daarom het initiatief genomen voor een alternatieve aanpak van het probleem. Na een meer gerichte inventarisatie van de omvang van het aantal slooprijpe pleziervaartuigen en de kwaliteit daarvan onderzoekt NJI de (technologische) en economische haalbaarheid van een zich economisch zelf bedruipend proces waarmee afgeschreven pleziervaartuigen regionaal worden ingenomen, gedemonteerd en volledig geruimd.
Slimme technologie
De herbruikbare onderdelen worden gereinigd, geïdentificeerd, gelabeld en indien nodig na revisie door een geëigende winkelformule op de markt gebracht voor jachteigenaren die minder aan hun schip kunnen of willen uitgeven.’
De overblijvende materialen (restafval) worden gerecycled met gebruikmaking van slimme technologie waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij reeds bestaande structuren. Hiertoe zijn door andere partijen reeds veelbelovende initiatieven genomen. De (rest)materialen komen waar mogelijk terug in de productieketen van de jachtbouw waarmee de keten van de jachtbouw wordt gesloten.
Kunststoffen
Het zal duidelijk zijn dat behandeld hout en vezelversterkte kunststoffen in dit kader de meeste aandacht zullen vragen, al speelt dat probleem dankzij de duurzamere bouw van Nederlandse schepen in andere landen nog sterker dan in ons land. ‘Door de Europese Commissie is daarom eind vorig jaar het duurzaamheidsproject BoatDigest.eu geïnitieerd dat door het delen van informatie moet voorkomen dat afzonderlijke landen elk voor zich het wiel gaan uitvinden’, zegt Klok. De NJI wil hierbij een verbindende rol spelen.
De branchegroep NJI behartigt de belangen van de Nederlandse jachtbouw in het algemeen en die van de leden in het bijzonder. De NJI is een branchegroep van Koninklijke Metaalunie, de ondernemersorganisatie voor MKB-bedrijven in de Metaal en Technische bedrijfstakken.