MCB Nederland, onderdeel van MCB International, heeft de organisatie staan en ingericht voor de toekomst. En daar zijn ze best trots op. Voordat dit stadium is bereikt, was er een lange weg te bewandelen. Het concern heeft diverse tegenvallers weten te overwinnen en na anderhalf jaar heeft MCB Nederland de rug gerecht.
In een openhartig interview met commercieel directeur Erik Spikmans (zie foto onder) geeft hij aan waar de knelpunten lagen, hoe hierop is ingespeeld en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst. Eén aspect is helder; MCB Nederland is op de weg terug. Met een nieuwe strategie, de focus op klant en innovatie en gericht op consolidatie in Nederland en België en omzetgroei in Duitsland en Frankrijk.
Forse klappen
‘We hebben een zware periode achter de rug. De implementatie van het ERP-pakket SAP binnen onze organisatie in combinatie met de recessie, met als dieptepunt het jaar 2012, heeft ons fors geraakt. Dit ging ver. Zo ver zelfs dat we hebben moeten ingrijpen in ons personeelsbestand. Deze is nu met zo’n tweehonderd fte’s teruggebracht naar duizend man personeel. En dat heeft velen binnen de organisatie geraakt. De MCB Groep bestaat nog steeds uit familiebedrijven en dat merk en voel je bij het personeel.’
In één keer
Met de implementatie van SAP is er een aantal zaken niet goed gegaan. ‘We wilden de gehele organisatie in één keer overzetten op het nieuwe systeem en dit bleek, ondanks de strakke voorbereiding, toch te veel van het goede. Het probleem zat hem vooral in het afwikkeling van de binnengekomen orders. Deze werden niet goed verwerkt door het systeem met het gevolg dat de orders onjuist werden verwerkt en de klant niet op het afgesproken moment de materialen ontving. En als leverancier van veel soorten metalen en specials, kun je dat natuurlijk niet gebruiken. Dagelijks wordt er zo’n 1.800 ton aan metalen uitgeleverd, dit moet simpelweg gewoon goed gaan. Tel deze problemen op bij de economische recessie die een behoorlijke prijsdaling veroorzaakte, samen met nog enkele andere interne strubbelingen en je hebt al heel snel financiële problemen.’
De leverbetrouwbaarheid en het vertrouwen van de klanten gingen hierdoor snel bergafwaarts. ‘Dit zijn natuurlijk net de twee belangrijkste aspecten waar je als onderneming/leverancier een meer dan dikke voldoende voor moet scoren.’ Tijd dus om maatregelen te nemen. ‘Deze waren absoluut noodzakelijk. Door een herstructurering van de organisatie hebben we het aantal medewerkers teruggebracht naar zo’n duizend. Ook is de Raad van Bestuur ‘vernieuwd’. De koers is gewijzigd en geloof me, hieraan vooraf gingen veel diepgaande managementgesprekken.’
Breed assortiment
‘We kwamen tot de conclusie dat we niet meer alles zelf in huis hoefden te hebben. Bijvoorbeeld de rvs-fittingen. Deze betrokken we altijd van de producent en zetten ze dan door naar onze klanten. Nu laten we dit rechtstreeks door dezelfde producent regelen. Dat scheelt kosten en heeft verder geen consequenties voor de klant. We zijn specialist in het brede assortiment in aluminium, koolstof en roestvast staal. Dit vullen we aan met diverse services die aansluiten op de behoeften van de klant.’
MCB Campus
MCB Nederland heeft gemerkt dat er bij de klanten veel behoefte is aan kennis. Niet alleen in zijn algemeenheid over de metalen, maar zeker ook als het gaat om nieuwe producten. De MCB bijbel is een handboek en een begrip uit het verleden. De bijbel is er nog, maar wordt vervangen door een meer bij deze tijd passende MCB Campus. ‘Hiermee willen we geïnteresseerde klanten de gelegenheid bieden kennis op te doen over alles wat met onze producten heeft te maken. We hebben hiervoor e-learning modules ontwikkeld en deze gaan vanaf de basis tot heel diep in de materie. Het is een compleet pallet aan trainingen, vanaf het prille begin voor de beginners tot en met het diepgaande voor de expert. Ook verzorgen we trainingen op locatie. Het overbrengen van kennis betekent ook het genereren van toegevoegde waarde.’
Spikmans vertelt dat MCB ook zo’n zes keer per jaar bijeenkomsten met maximaal vijftig klanten gaat organiseren. Daar informeren we de aanwezigen over nieuwe ontwikkelingen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld een nieuw product van Arcelor Mittal als magnelis. Dit gaan we dan breed toelichten en omdat we werken met een kleine groep, zie je dat er veel één-op-één gesprekken en vragen ontstaan.’
MCB International rekent als werkgebied een straat van 300 kilometer rondom Valkenswaard. De MCB Groep heeft bedrijven in België, Testas in Wommelgem en MCB België in Awans. In Duitsland heeft het de vestiging MCB Duitsland in Dormagen. Hamel Metaal uit Almere en Staalmarkt, met tien vestigingen verspreid over heel Nederland, vallen ook onder de MCB groep.