Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) heeft een draagbaar elektro-hydraulisch robotpak ontwikkeld waarmee de gebruiker tot 30 kilo kan rondsjouwen alsof het niets is. DSME wil de robotpakken dit jaar nog laten gebruiken door zijn medewerkers op de scheepswerf in Okpo, een wijk van de Zuid-Koreaanse stad Geoje. Het doel is om pakken te maken waarmee je 100 kilo kunt dragen.
Het uitwendig skelet past iedereen die tussen de 1 meter 60 en 1 meter 85 lang is. Het pak is zelf-ondersteunend, wat betekent dat de drager niets merkt van de 28 kilo die het pak weegt. Het pak kan 3 uur lang opereren op de ingebouwde accu en het prototype tilt objecten van maximaal 30 kilo.
Volgens Gilwhoan Chu, hoofdengineer van het project leverde de test grotendeels positieve feedback op. Testers vonden het fijn dat het pak ze in staat stelde om herhaaldelijk zwaar te tillen zonder spierbelasting. Wel wilde iedereen dat het pak sneller wordt en zwaardere lasten kan dragen. Chu: ‘Ons huidige research-target voor het draagvermogen is ongeveer 100 kilo.’
Scheepsbouw in Korea
De top drie van de scheepsbouwfirma’s zijn allemaal Zuid-Koreaanse bedrijven: Daewoo, Hyundai Heavy Industries en Samsung Heavy Industries. Deze bedrijven en hun scheepswerven staan nu al bekend om hun hoge niveau van automatisering. In een onderzoek naar de faciliteiten van deze firma’s uit 2012, ontdekte personeel van de Amerikaanse marine dat vijf van de zes werven gebruik maakten van robots in een bepaalde vorm. Op één scheepswerf deden robots 68 procent van al het laswerk, alsmede het snijden en slijpen van staal met minimaal menselijk toezicht.
Automatisering
De industrie blijft groeien en de behoefte aan automatisering groeit mee, inclusief robotpakken zoals Daewoo deze momenteel ontwikkelt. Er moeten nog wat belangrijke nadelen uit de prototypes worden gewerkt. In tests hadden dokwerkers bijvoorbeeld moeite om zich over hellende of gladde oppervlakken voort te bewegen. En draaibewegingen worden nog niet goed opgevangen door het pak, waardoor werknemers snel moe werden bij het draaien met zware objecten.
Toch is Chu optimistisch: “We hebben nu al meer dan een decennium gewerkt aan de ontwikkeling en toepassing van robots en automatisering in de scheepsbouw.” En als het aan Chu ligt dan tillen mensen binnenkort moeiteloos scheepsonderdelen die meer wegen dan zij zelf wegen.