Korte doorlooptijden. Die zijn bij SNL Systems essentieel. Daarom is de fabrikant van interne transportsystemen jaren geleden zelf gaan verspanen. Nu is dit een van de redenen om te investeren in een grote draaifreesmachine van CMZ.
Minder hoeven opspannen en intern transport, legt Ard Smits uit. De hogere kwaliteit is mooi meegenomen. SNL Systems ontwikkelt en bouwt interne transportsystemen, vooral voor de voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast doet men nog aan algemene toelevering, maar, legt Ard Smits uit, het werk komt vooral uit de productie van klantspecifieke modules en systemen. Afhankelijk van wat de klant vraagt, bouwt men de onderdelen of levert turn key op. Zo’n 90 procent van de systemen komt uiteindelijk in een buitenlandse fabriek voor voedingsmiddelen terecht. ‘Wereldwijd, tot in Mexico en China toe. Meestal leveren we daar via onze Nederlandse klanten.’
Minder omspannen
Hoewel heel wat werk dat vroeger werd gefreesd, thans grotendeels door lasersnijden is vervangen, is de verspaningsafdeling nog steeds een onmisbare afdeling binnen het bedrijf. ‘Het verspaningswerk is anders geworden’, zegt Smits. Een voet van een transportinstallatie wordt niet meer gefreesd maar uit plaat gesneden. ‘Het freeswerk is vaak lichter geworden, maar wel langere stukken en de nauwkeurigheidseisen liggen soms hoger. Niet altijd, maar bij een lagerpassing komt het toch op een hoge nauwkeurigheid aan.’ Heel wat producten worden grotendeels gedraaid maar hebben hier en daar nog enkele freesbewerkingen nodig. Precies hiervoor is onlangs geïnvesteerd in een CMZ TZ35Y draaifreesmachine, de eerste van dit grote type die Promas in Nederland heeft geleverd. ‘We hebben hierdoor minder intern transport, hoeven minder om te spannen en daardoor verkleinen we het risico op beschadiging en kunnen we nauwkeuriger werken’, vat Ard de voordelen van de CMZ draaifreescombinatie samen.
Stabiliteit en vermogen
Deze keuze op de Spaanse machine is gevallen vanwege onder andere de stabiliteit en het vermogen van de aangedreven gereedschappen. De stabiliteit komt niet alleen uit de totale opbouw van de machine, maar vooral door de blokgeleiding en de speciale constructie van de Y-as. CMZ plaatst deze Y-as niet zoals anderen doen onder een hoek van 90 graden op de X-as, maar onder een hoek van 30 graden. ‘De besturing stuurt de X- en Y-as gelijktijdig aan om tot de juiste positie te komen. Hierdoor kunnen beide assen dichtbij het frame blijven wat meer stabiliteit oplevert’, legt Alex de Gelder, verkoper bij Promas, uit.
De aangedreven gereedschappen beschikken in alle posities van de turret over een vermogen van 14 kW (rms vermogen). ‘Je merkt het hoge vermogen als je gaat frezen. Het gereedschap gaat meteen strak het materiaal in; er wordt direct druk opgebouwd’, aldus Smits. De machine kan dit aan door de stabiliteit. Omdat SNL Systems voornamelijk roestvaststaal bewerkt, komt de dempende werking van de blokgeleiding die deze machines hebben van pas.
Makkelijk programmeerbaar
SNL Systems is net begonnen om de freesmachines extern via een CAM-pakket te programmeren. De CMZ wordt nog aan de draaimachine geprogrammeerd, wat met de Fanuc 31 i besturing met manual guide volgens Smits relatief eenvoudig is. CMZ stopt namelijk standaard al veel technologie in de besturing, zodat door het materiaal te kiezen bruikbare snijparameters automatisch worden gegenereerd.
Bij het type werk dat men maakt, veel enkelstuks, prototypes en kleine series, levert finetunen weinig meerwaarde op. Je verdient meer tijd door snel aan de machine te programmeren dan door tijd te steken in fine tuning om een paar minuten sneller klaar te zijn met de draaibewerking. Smits: ‘Terwijl je programmeert, zie je de cyclustijd op het scherm doordat we de bewerking nu volledig kunnen simuleren. Dat is fijn, want als de cyclustijd ongeveer overeenkomt met wat je in gedachten had, weet je dat het programma goed is en kun je meteen gaan draaien.’