Bij Techni-Show 2014 gingen de successen en kansen goed samen. Een recent follow-up onderzoek onder bezoekers wijst uit dat deelname aan de beurs tot waardevolle contacten en vaak ook tot concrete orders leidt, maar er is nog genoeg winst te behalen.
Techni-Show is de grootste vakbeurs voor industriële productietechnieken, verwerking en bewerking van metalen, kunststoffen, toebehoren en hulpmiddelen van de Benelux en vond – gelijktijdig met ESEF – plaats van 11 tot en met 14 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. De volgende editie is van 15 tot en met 18 maart 2016.
Contact
In totaal heeft 74 procent van de 40.431 bezoekers van Techni-Show 2014 na de beurs contact gehad met één of meer exposanten. Volgens het onderzoek liet 81 procent van de bezoekers contactgegevens achter. In iets meer dan de helft van die gevallen (51 procent) was dat voor exposanten aanleiding om inderdaad contact op te nemen. Dat betekent tegelijkertijd dat de andere helft wellicht kansen heeft (moeten) laten liggen. Een gegeven waar de beurs zeker op inspeelt in de aanloop naar de volgende editie in 2016, aldus marktmanager Gert Jan Braam: ‘Deze mooie cijfers bevestigen nogmaals de functie en het uitstekende zakelijke effect van een ‘midden-in-de-markt-staande’ vakbeurs als Techni-Show. Vanaf de start was het sentiment goed en in de vele standgesprekken gaven bezoekers aan op korte- en middellange termijn investeringsplannen te hebben. Er zijn zelfs onverwacht veel orders geschreven op de beurs. Dat het medium vakbeurs tot nog meer resultaat kan leiden bij een betere follow-up van exposanten is duidelijk en daar zullen we ze met een nieuw trainingsprogramma bij ondersteunen.’
Orders
Verder wijst het follow-up onderzoek uit dat bijna een kwart (22 procent) van alle bezoekers binnen vier maanden na de beurs één of meer orders plaatste bij exposanten van Techni-Show. Dit gebeurt vaker bij bestaande relaties (76 procent) dan bij nieuwe relaties, die met 47 procent toch nog een ruim aandeel vormen. Bovendien blijken deze orders vaak aanleiding voor een vervolg, want meer dan de helft van de bezoekers die een order plaatsten (52 procent), geeft aan dat het komende jaar vaker te zullen doen. Daarmee is de conclusie dat Techni-Show 2014 tot nieuwe leads en omzet leidde zeker terecht, licht Braam toe. ‘Techni-Show is live communicatie in optima forma. Bovendien geeft zo’n 15 procent van de bezoekers die nog geen order hebben geplaatst aan dat ze dit binnen twaalf maanden wel willen doen.’