De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) is economisch gezien zeer krachtig en er liggen nog veel opportunity’s voor de Nederlandse toeleveranciers.
Dit zei Garrelt Duin, minister van Economische Zaken van NRW, tijdens het bilateraal ondernemersforum van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op 3 oktober in Rotterdam. ‘De relatie met Nederland is goed, het topsectorenbeleid geeft meerwaarde voor de Duitse industrie en de samenwerking met elkaar is goed en kan zelfs nog intensiever.’
Zonder haven geen industrie
Duin stelde wel voorwaarden. ‘De infrastructuur moet beter en de demografische drempels, waaronder diverse regels, moeten we weg zien te nemen.’ Vooral de ontwikkelingen in de Rotterdamse haven worden nauwlettend gevolgd. ‘Zonder deze haven en de overslag, hebben we in NRW geen industrie.’ Van de 240 miljoen ton goederen die jaarlijks van Nederland naar Duitsland wordt vervoerd, gaat zo’n 80 miljoen ton door de Rotterdamse haven.
Geen Maut
ver de regeringsplannen voor de invoering van de Maut, de belasting voor buitenlanders op de Duitse autowegen, is Duin helder. ‘Als deelstaat Noordrijn-Westfalen zullen we hier tegen stemmen. Er zijn wellicht andere mogelijkheden om dit in te vullen. In elk geval zullen we de invoering van de Maut voor Nederland als belangrijkste handelspartner niet accepteren.’