Bierens Machinefabrieken met vestigingen in Tilburg en Gent (Defawes) heeft tandwielen ontwikkeld waarmee tandwielkasten, roerpropellers en keerkoppelingen stiller en slanker kunnen worden.
De tandwielen hebben een S-vertanding die met een vijfassige freesmachine wordt aangebracht. De S-vormige vertanding heeft een groot dragend contactoppervlak en verdeelt de krachten zo evenwichtig over het loopvlak dat geen axiale druk op de lagers komt te staan. ‘Een tandwiel met deze vertanding heeft minder lagers nodig’, zegt Kasper van Merode van Bierens. ‘De vertanding houdt zich zelf vast en drukt het tandwiel niet naar een kant weg. Er kan bovendien 30 tot 35 procent meer kracht mee worden overgebracht. Dat maakt het mogelijk tandwielkasten, bijvoorbeeld voor thrusters, slanker te bouwen.’
S-vertanding
De S-vertanding maakt een tandwielkast volgens Van Merode ook stiller. De nieuwe vertanding lijkt een beetje op een combinatie van een Klingelenberg- en een Gesloten Pijl-vertanding. ‘We hebben veel reacties gehad op de SMM in Hamburg, zowel van bestaande als van nieuwe klanten’, vertelt Van Merlode. ‘De tandwielen zijn voor bepaalde toepassingen al inzetbaar en we hebben er een aantal geleverd voor proefprojecten.’
Certificerering
Bierens is nog bezig met de certificering van tandwielen met deze vertanding. ‘Het is een nieuwe vorm die keuringsinstanties nog niet kennen. We moeten met berekeningen aantonen dat het goed is. Dat lukt het beste met een bedrijf dat ze gaat inbouwen. Daar zijn we nu concreet mee bezig.’
De tandwielen van 600 tot 2.800 millimeter van het in 1880 opgerichte familiebedrijf voldoen waar nodig aan de DIN 1-norm, de hoogste kwaliteitsnorm op tandwielgebied. Ze zijn te leveren met vrijwel elke vertanding. Het leeuwendeel heeft tegenwoordig een spiraalvertanding. Bierens levert aan diverse maritieme bedrijven, zoals Veth, Voith, Schottel, ZF en Rolls Royce.