Eerste editie HoutPro+ succesvol

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Met 7.603 bezoekers, 141 exposanten en drie hallen die vrijwel tot op de laatste vierkante meter volledig zijn benut, is de eerste editie van HoutPro+ een succes.

‘Nadat de laatste houtbeurs vanwege de crisis niet was doorgegaan, wilden wij deze eerste HoutPro+ voorzichtig beginnen met één hal’, vertelt beursmanager Olivier Claesens. ‘Binnen de kortste keren hadden we zoveel aanmeldingen dat we contact moesten opnemen met Brabanthallen. In plaats van één hal, hadden we er drie nodig.’ Ook de frequentie gaat omhoog. ‘In overleg met de branche was het de bedoeling deze beurs eens in de drie jaar te houden. Op dringend verzoek van heel veel exposanten en bezoekers wordt dat, zoals het er nu uitziet, om het jaar. Dit is echt fantastisch.’

Enthousiasme

Het succes van de beurs is te danken aan het feit dat dit een echt initiatief is van de branche. ‘We organiseren een soortgelijke beurs in België. Het is niet ons idee om dit ook hier te doen. De branche heeft ons gevraagd. Alle grote, maar ook de kleine jongens uit deze sector staan achter en op HoutPro+.’ De standhouders waren enthousiast.

De Groot

‘Deze beurs is echt vóór en dóór de branche’, stelt Jolanda de Groot van De Groot Houtbewerkingmachines. ‘Daar is ook alles voor gedaan en gelaten. Je kunt makkelijk veel geld verdienen aan een beurs, bijvoorbeeld door parkeergeld te vragen. Hier is dat niet gedaan. De klant staat centraal.’ De Groot is een insider. ‘Ik ben gevraagd voor de adviesraad van de beurs. Laagdrempeligheid stond bij mij hoog op de prioriteitenlijst. En echt; naar alle adviseurs is goed geluisterd.’ Dat bevestigt ook Brigitte Cauwenberg van Van Hoecke NV – Blum: producent en leverancier van meubelbeslag en lades voor interieur-, meubel- en keukenbedrijven. ‘Namens ons bedrijf zit Angélique Monbalieu als vicevoorzitter in de adviesraad. Zij is onze beursgoeroe. Wij hebben haar echt vrijgemaakt om heel veel werk te kunnen doen voor de organisatie. Dit is een gezamenlijk succes van de beursmanager en de branche.’

Minder bezoekers

Voorzitter van de Adviesraad is Axel de Graaf van Karat Nederland. ‘Voor de eerste beursdag begon, hadden wij al dik achtduizend aanmeldingen. En dan weet je dat heel veel mensen pas tijdens de beurs besluiten om te gaan. Onze doelstelling was tienduizend bezoekers.’ Dat aantal bleef buiten beeld met de uiteindelijke 7.603 bezoekers. Voor Karat Nederland was het een goede beurs. De Graaf: ‘Wij zitten met onze machines in de top van de markt en werken voor grote keukenproducenten en grote meubileringbedrijven. Die weten ons wel te vinden. Toch is zo’n beurs ook voor ons belangrijk. Hier kan de branche onze producten zien, voelen en beleven.’

Bijlard

Zien, voelen en beleven stond ook centraal voor Bijlard International. ‘Wij ontwikkelen en produceren lijmen voor de professionele markt’, vertelt Peter Bijlard. ‘Om bezoekers te laten ervaren wat lijm is, wat het doet en hoe dat voelt, hebben wij een zintuigencentrum opgesteld.’ Bijlard is blij dat er weer een vakbeurs is. ‘Hier kun je in een heel kort tijdbestek bestaande relaties ontmoeten en nieuwe contacten leggen. Dat kan niet op internet.’

SCM

Ook Kees van Voorthuizen, algemeen directeur van SCM Group Nederland, is bijzonder tevreden. ‘Hoewel je tegenwoordig via social media, je website en YouTube veel kunt laten zien, kan niets concurreren met een beurs. Hier kun je live alles meemaken. Dat is onvergelijkbaar.’ SCM deelde de stand met H&M Houtbewerkingmachines Sneek, Gerretsen Houtbewerkingmachines en Afzuiginstallaties in Wijhe en Vos Machines, Gereedschappen en Slijpservice uit Hendrik Ido Ambacht. ‘Wij leveren aan subdealers en zij hebben het contact met de klant. De samenwerking tussen SCM en haar partners is groot en dat benadrukken wij ook op de beurs. Bovendien kun je zo kennis en kunde bundelen en kosten delen.’

i http://www.houtproplus.nl/