Tata Steel heeft een nieuwe reeks staalsoorten ontwikkeld, waarmee autofabrikanten het chassisgewicht en daarmee het brandstofverbruik kunnen reduceren. Het warmgewalste staalplaat wordt begin 2015 op de markt gebracht onder de naam XPF staal (eXtra Processing Formability) en is ontwikkeld door de R&D-teams van Tata Steel in IJmuiden en zullen daar ook worden geproduceerd.
Tata Steel zegt het eerste staalbedrijf in Europa te zijn dat chassisbouwers kan voorzien van staalsoorten die superieure constructie-eigenschappen bieden om significante gewichtsbesparingen in het chassis te realiseren. XPF staal heeft superieure en constante vervormbaarheids- en verbindingseigenschappen en vermoeiingssterkte. Het is uitermate geschikt voor consistente verwerking op de installaties van autofabrikanten.
Doorbraak chassisontwerp
XPF staal stelt autofabrikanten in staat om chassisonderdelen te maken die 10 procent lichter zijn. Tevens kunnen met XPF staal de productiekosten van onderdelen tot wel 50 procent worden gereduceerd. Dat is mogelijk doordat het gemak waarmee ze kunnen worden vervormd in combiantie met een hoge sterkte.
‘De XPF reeks laat zien hoezeer Tata Steel focust op het leveren van geavanceerde producten voor alle mogelijke toepassingen in de automobielindustrie’, aldus Henrik Adam, Chief Commercial Officer van Tata Steel in Europa. ‘Deze nieuwe reeks staalsoorten zal auto-ontwerpers in staat stellen om nog innovatiever te zijn in het creëren van de volgende generatie voertuigen. Wij zijn ervan overtuigd dat ze een grote doorbraak betekenen op het gebied van constructiemateriaaltechnologie in de automobielsector.’
XPF staal is een belangrijke nieuwe toevoeging aan de toenemende reeks geavanceerde staalsoorten, waaronder, High Strength Low Alloy (HSLA), Dual Phase (DP) en Hot Forming stalen. Autofabrikanten vragen om nieuwe hoge sterkte staalsoorten die goed presteren op het gebied van veiligheid, maar tevens het gewicht van auto’s helpen reduceren, waardoor die ook zuiniger worden.