MKB-Nederland: ‘Boetebeleid Inspectie SZW pakt vaak onrechtvaardig uit’

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De Inspectie SZW moet niet boetes vooropstellen maar het verbeteren van de werkwijze in bedrijven. Dat zegt MKB-Nederland in reactie op berichten in de media dat de inspectie de afgelopen jaren onterechte en te hoge boetes heeft gegeven aan vooral ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.

‘Het huidige boetebeleid pakt vaak onrechtvaardig uit,’ vindt de ondernemersorganisatie, die blij is dat het CDA dinsdag in de Tweede Kamer kritische vragen hierover heeft gesteld aan de staatssecretaris van SZW. Dinsdag berichtte Vraag & Aanbod al dat de Inspectie SZW gaat aan de slag met een nieuwe aanpak van arbeidsongevallen.

Fraudeaanpak

In 2013 heeft de inspectie de fraudeaanpak verhard, met meer en hogere boetes tot gevolg. Uit het jaarverslag over 2019, waarover het FD bericht, blijkt dat ongeveer 15 procent van de boetes na bezwaar helemaal of deels moest worden terugbetaald. Veel ondernemers zien af van het maken van bezwaar vanwege de langdurige procedure en de administratieve lasten die daarmee gepaard gaan. ‘Het FD-artikel bevat echt schrijnende voorbeelden’, stelt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. ‘Het is daarom goed dat het CDA ook vraagt naar de mogelijkheid van rechtsherstel voor ondernemers die een veel te hoge boete hebben betaald, maar niet in bezwaar en beroep zijn gegaan vanwege onjuiste overheidsinformatie. Die boetes moeten alsnog worden teruggestort.’

Onderste steen boven

CDA-woordvoerder arbeidsmarkt, Hilde Palland: ‘De arbeidsinspectie doet belangrijk werk om misstanden op de arbeidsmarkt aan te pakken, maar deze berichten baren wel zorgen. 15 procent is een zorgwekkend hoog percentage. Het kan niet zo zijn dat de arbeidsinspectie zonder rekening te houden met omstandigheden of menselijke maat boetes uitdeelt en zo ondernemers in de financiële problemen brengt. Wij willen hier de onderste steen boven krijgen’. CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt: ‘De overheid moet misstanden op de arbeidsmarkt oplossen, niet ze veroorzaken. Daar lijkt het hier wel op, met een gebrek aan matiging, als er geen opzet is. Het lijkt erop dat de inspectie zelfs de uitspraken van de hoogste rechter genegeerd heeft en het te strenge beleid heeft gehandhaafd en op haar website had staan, ook nadat de rechter het gewijzigd had.’

Complexe wet- en regelgeving

Volgens MKB-Nederland gaat het bij de opgelegde boetes vaak – ook – om situaties op de werkvloer die niet allemaal kunnen worden voorzien door de werkgever. Werknemers gaan dan ‘vrijuit’, terwijl de werkgever voor (tien)duizenden euro’s aan boetes krijgt opgelegd. ‘Zo komt zelfs hun bestaanszekerheid in het geding.’ Een probleem voor met name het mkb is ook dat wet- en regelgeving complex is en in een aantal gevallen te veel verantwoordelijkheid legt bij werkgevers. De Inspectie zou naast toezicht houden en handhaven, werkgevers hulp moeten bieden bij naleving van regels. ‘De doelstelling van verbetering van werkwijze wordt dan eerder bereikt’, aldus de ondernemersorganisatie.

Toch aanvechten

Hoewel de Inspectie inmiddels iets beter te werk gaat, hebben nog te veel ondernemers er last van. Daarom roept MKB-Nederland ondernemers op om onterechte en te hoge boetes toch aan te vechten, anders komt hier geen einde aan.

Bron: MKB-Nederland

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Heb hier ook mee te maken gehad, en inderdaad torenhoge boete, terwijl de werknemers hierin zeker een grote rol in speelden in het zelf veroorzaken. Het oplossen en verbeteren van de oorzaken zou de grootste prioriteit moeten hebben, en meestal kost dat net zoveel als zo een torenhoge boete. Alleen nu is het, en de boete en het oplossen van de oorzaak, en de gevolgschade schade.