De naamsbekendheid van Smart Industry is de afgelopen vier jaar gegroeid. Inmiddels heeft de helft van de ondernemers wel eens van Smart Industry gehoord. Slechts een derde ziet ook kansen voor hun eigen bedrijf. Dit zijn vooral ondernemers uit de industrie en ICT.
Dat blijkt uit onderzoek dat KVK uitvoerde onder 1007 ondernemers in verschillende sectoren.
Het Smart Industry programma is erop gericht digitalisering in de maakindustrie in Nederland te versnellen. In 2014 is dit programma opgesteld door KVK, FME, Metaalunie, ministerie EZK en andere partners om Nederland tot het meest flexibele en beste digitaal geïntegreerde productienetwerk van Europa te maken. In januari 2020 heeft KVK onderzocht of de inspanningen van dit programma effect hebben.
Onderzoeksresultaten
In vergelijking met eerder onderzoek in 2016, is de naamsbekendheid van Smart Industry toegenomen. Het aantal ondernemers dat kansen ziet is gelijk gebleven, en een aantal toepassingen is flink gegroeid.
2020 | 2016 | |
Naamsbekendheid | 49% | 15% |
Ondernemers die kansen zien | 31% | 30% |
Gebruik toepassingen | ||
Cyber security | 43% | 25% |
Individuele klantwensen | 42% | 23% |
Digitale verbonden | 29% | 24% |
Wat is Smart Industry?
De helft van de ondernemers in het onderzoek van 2020 geeft aan weleens gehoord te hebben van Smart Industry. Slechts een beperkt deel (7%) weet precies wat het inhoudt. Binnen de maakindustrie ligt dit percentage een stuk hoger. Daar heeft 62 procent van de ondernemers ervan gehoord, en weten ze vaker goed of ongeveer wat het inhoudt (44%).
KVK houdt de volgende omschrijving aan: ‘Smart Industry is het slim gebruik maken van nieuwe digitale technologieën.’ In de praktijk komt het vaak neer op het digitaal verbinden van apparaten, machines en organisaties. Denk bijvoorbeeld aan automatisering, robots en data delen in de keten. Ook micro mkb’ers kunnen het volop toepassen. Digitalisering zoals 3D-printen maakt het productieproces efficiënter.
Bedrijfsvoering verbeteren
Met Smart Industry kan een bedrijf de bedrijfsvoering verbeteren. 3 op de 10 ondernemers ziet daarin kansen. Dit zijn met name ondernemers uit de industrie of ICT. Ondernemers gebruiken toepassingen van Smart Industry naar buiten toe vooral om hun diensten flexibeler en op maat aan te bieden. Intern zien ze kansen voor digitale veiligheid.
Verder zien ondernemers deze kansen:
- gebruik van klantfeedback voor productverbetering en verhogen klanttevredenheid
- (door)ontwikkeling van producten
- flexibele productie
- first-time-right productie
Belemmeringen voor ondernemers
Ruim 4 op de 10 ondernemers ziet geen toepassingen van Smart Industry voor zijn bedrijf. Dit zijn relatief vaker zzp’ers en ondernemers buiten de ICT en industrie, zoals bouw en zakelijke diensten. De belangrijkste belemmering om niet met slimme technologie aan de slag te gaan, is geld.
Bijna een kwart geeft aan geen of een te klein investeringsbudget te hebben. Ook geeft 1 op de 6 ondervraagden aan onvoldoende zicht te hebben op wat het daadwerkelijk gaat opleveren: meer omzet of minder kosten. Verder noemen ze capaciteit en doorlooptijd om Smart Industry in te kunnen voeren.
Blik op de toekomst
In de toekomst verwacht 1 op de 3 bedrijven meer slimme technologie te gaan gebruiken. Dit betreft vooral ondernemers in industrie, ICT en groothandel. Er zijn meer inspanningen nodig om organisaties en initiatieven met betrekking tot Smart Industry onder de aandacht van ondernemers te brengen. Want onbekend maakt onbemind.