Duitse ondernemers zijn een stuk somberder geworden over de nabije toekomst. Dit is het gevolg van de afzwakking van de economie in China. En China is nu juist een belangrijke handelspartner voor onze Duitse collega’s in de maakindustrie.
Dit is een ontwikkeling waar we niet blij van worden, aangezien het aandeel aan export richting onze oosterburen een behoorlijke omvang heeft. Bedrijven die exporteren richting Duitse oem’ers zullen dit gaan merken. Vroeg of laat, dat kan niet anders. Daarom is het ook van groot belang om aan risicospreiding te doen. Dus niet alle pijlen op één land richten lijkt wenselijk. Of misschien is de spreiding wel bittere noodzaak om de business in de lucht te blijven houden.
Met bovenstaande ontwikkeling blijkt toch maar weer eens hoe fragiel het industriële wereldje kan zijn. Het is continu opletten, de wereld om je heen scherp in het oog houden en hierop anticiperen. Het is een absolute must in de agenda van de dames en heren ondernemers.
Fragiliteit, broosheid of breekbaarheid. Het ontstaat zo maar en dan komt het meestal door externe factoren, zoals zojuist geschetst, en die je niet zelf in de hand hebt. Waakzaamheid is geboden. Dit speelt veel meer dan in het verleden.
Maar het kan ook zomaar intern in de eigen organisatie ontstaan. Kijk naar ons aller Vroom en Dreesman, kortweg V&D. In de slipstream van dit faillissement worden veel toeleveranciers en incompany bedrijven ook geraakt.
Enkele jaren geleden schreef ik op deze plek al over het gebrek aan vernieuwing binnen V&D. Veel van hetzelfde en weinig vernieuwend. Het was het allemaal eigenlijk net niet. Hiertegenover plaatste ik toen het veel meer op innovatie gerichte Zweedse concern Ikea. En wat te denken van de Duitse keten Mediamarkt. Ook die doen het verrassend goed. Het kan dus wel, ook in de retailsector.
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod