StartupDelta Special Envoy Neelie Kroes geeft op donderdag 14 april in aanwezigheid van zestig meisjes het startschot voor Girlsday 2016 tijdens de Salesforce World Tour Amsterdam in de RAI. Girlsday is één van de activiteiten van VHTO om meisjes te laten kennismaken met bèta, techniek en ICT. In heel Nederland openen honderden bedrijven op Girlsday hun deuren voor bijna tienduizend meisjes in de leeftijd van 10 tot 15 jaar.
Neelie Kroes zal Girlsday 2016 openen na de komst van vijf meisjes en de kersverse Techniekpact-ambassadeur Ans Hekkenberg vanuit Den Haag. Daar geeft OCW-directeur Emancipatie Jacqueline Prins eerder die ochtend het startschot voor Girlsday bij de ANWB. Zij stuurt de vijf razende reporters met een opdracht voor mevrouw Kroes in een Tesla naar Amsterdam.
De zestig meisjes krijgen in de RAI hun eigen programma. Ze nemen deel aan diverse activiteiten en workshops, en ontwerpen hun eigen app. Daarbij maken ze kennis met werken in de ICT en ontmoeten ze vrouwelijke rolmodellen.
Heel Nederland
In heel Nederland gaan bijna tienduizend meisjes aan de slag met (interactieve) workshops bij honderden bèta-, technische en ICT-bedrijven en -afdelingen, en ontmoeten ze vrouwelijke professionals. Zo volgen meisjes bij het Drents Museum in Assen een NAM-workshop vloeistoffen stapelen in combinatie met het uittesten van prehistorische hightech. Bij Caterpillar staan virtueel lassen en 3D-tekenen op het programma, terwijl Abbot Medical Optics de meisjes optische experimenten laat uitvoeren voor nieuwe kunstlenzen bij staar. Bij het Waterschap Drents Overijsselse Delta denken meisjes mee over een oplossing voor de ‘plastic soep’.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele activiteiten bij de honderden bedrijven die meedoen aan Girlsday. In Nederland kiezen nog steeds te weinig jongeren en vooral te weinig meisjes voor bèta, techniek en ICT. Girlsday is één van de activiteiten van VHTO om de participatie van meisjes in deze sectoren in Nederland te vergroten.