Van Leeuwen Buizen Groep handhaaft marktpositie in 2015

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De Van Leeuwen Buizen Groep handhaafde in 2015 zijn wereldwijde marktpositie ondanks moeilijke marktomstandigheden. Omzet en bruto marge liepen terug door de algehele prijsdalingen. Het verkochte tonnage bleef echter stabiel en het marktaandeel werd vergroot. Het bedrijf realiseerde een positief netto resultaat van 4 miljoen euro.

De omzet van Van Leeuwen bedroeg 623 miljoen euro, een lichte daling ten opzichte van 2014. Bedrijfsresultaat (4,5 miljoen euro) en nettowinst (4,0 miljoen) euro daalden ten opzichte van 2014. De solvabiliteit steeg verder naar 46 procent.

Sterk gedaalde vraag

In 2015 verslechterden wereldwijd de marktomstandigheden. Wereldwijde overcapaciteit in de staalproductie leidde tot een prijsdaling van buisproducten met gemiddeld 10 tot 15 procent. De vraag in vele marktsegmenten stagneerde. Binnen het energiesegment leidde de gedaalde olieprijs tot uitstel en afstel van investeringen en een sterk gedaalde vraag naar buisproducten.

Voorraad

Bij Van Leeuwen stegen de leveringen uit voorraad licht. Distributie uit voorraad wordt belangrijker voor klanten met toenemende behoefte aan kostenbeheersing in hun productieprocessen. Van Leeuwen kon hier met zijn voorraden, opslagmogelijkheden en bewerkingsfaciliteiten goed op inspelen.

Canada en Brazilië

Van Leeuwen leverde in 2015 aan diverse grote energieprojecten in België, Midden-Oosten, Azië, Australië en Zuid-Amerika. Vele hiervan waren in 2014 ingezet en betroffen investeringen in petrochemische installaties. Van Leeuwen richtte zich vooral op nieuwe projecten in het downstream-segment waar relatief veel in wordt geïnvesteerd. De vraaguitval bij projecten in het upstream-segment in onder andere Canada en Brazilië was significant.

Spreiding

Peter Rietberg, voorzitter van de Raad van Bestuur: ‘Van Leeuwen’s strategie van spreiding over regio’s en markten bleek ook in 2015 zinvol. Ondanks sterke prijsdalingen in bijna alle sectoren, waren er regio’s waar we met ons wereldwijde voorraadhoudende netwerk konden inspelen op de vraag. Ook in tijden van uitdagende marktomstandigheden blijven we initiatieven ontwikkelen voor het verder uitbouwen van ons netwerk, productportfolio en onze dienstverlening.’