Virtuele missies bieden volop kansen

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Nederlandse ondernemers en onderzoekers in positie brengen om internationaal te kunnen groeien met hun digitale innovaties en economische kansen te verzilveren op de wereldmarkt. Dat is het doel van twee virtuele innovatiemissies van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat).

Virtuele missies  bieden volop kansen
De digitale missies met Frankrijk en Japan bieden kansen voor onder andere het mkb. (Foto: PTC)

Op 25, 26 en 27 januari 2021 leidt Keijzer een digitale AI-missie naar Frankrijk en van 3-5 februari 2021 doet ze digitaal Japan aan met bedrijven en kennisinstellingen die zich bezighouden met digitale technologieën.

‘Nederlandse ondernemers en onderzoekers dragen met hun slimme producten en diensten bij aan het oplossen van de grote wereldvraagstukken, zoals zorg, genoeg voedsel en de energietransitie. Daardoor zijn we wereldleider op het gebied van digitalisering en hebben we de ambitie om dat te blijven, bijvoorbeeld via een technologie als AI. Mijn rol is om onze ondernemers en onderzoekers te helpen bij het internationaal laten groeien van hun innovaties. Op deze missies, die nu digitaal zijn, verbinden we onze bedrijven en kennisinstellingen aan markten die goede groeikansen bieden in de vorm van kennis, geld, partners en klanten’, zegt Keijzer.

Nederland en Frankrijk zijn beide landen die vooroplopen in AI, vooral in de sectoren gezondheid, agrofood en mobiliteit. De innovatiemissie is bedoeld om Nederlandse en Franse start-ups, mkb-bedrijven, grootbedrijven en onderzoeksinstellingen meer met elkaar te laten samenwerken. Naast informerende sessies over uiteenlopende onderwerpen als smart farming en big data in de zorg worden deelnemers ook actief aan elkaar gekoppeld.

Van Nederlandse zijde nemen topinstellingen op het gebied van AI deel: onder andere TNO, TU Eindhoven, Erasmus Medisch Centrum, Wageningen University Research en het Innovation Center for AI (ICAI). Momenteel hebben zo’n 27 Nederlandse en zeventien Franse bedrijven zich ingeschreven om mee te gaan. De Franse delegatie zal geleid worden door Cédric O, de Franse staatssecretaris van Digitalisering.

Japan werkt aan een zogenaamde Society 5.0, een maatschappij waarin digitale technologie een hoofdrol speelt in economische groei en maatschappelijke vraagstukken. Daarom is het land geïnteresseerd in Nederlandse expertise op dit vlak.

Het zorgt ook voor kansen voor Nederlandse bedrijven en onderzoeksinstellingen. Het is ook een goede gelegenheid om kennis te nemen van nieuwe technologische ontwikkelingen in Japan. De missie naar Japan focust zich specifiek op drie digitale onderdelen: smart industry (fabriceren met onder andere 3D-printen, robotisering, IoT, 5G en AI), smart services (fintech en online winkelen) en smart agriculture (landbouw met hulp van onder andere robots en slimme sensoren).

Veertig

Op deze missie gaan tot nu toe veertig Nederlandse bedrijven mee. Staatssecretaris Keijzer zal spreken over innovatie en samenwerking onder meer met haar collega minister Kajiyama (van Economie, Handel en Industrie).

Ondernemers die actief zijn op het gebied van AI en zakelijke kansen in Frankrijk willen verkennen, kunnen zich nog aansluiten bij de digitale handelsmissie naar Frankrijk.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *