Sinds 1919 is de naam Schuitemaker een begrip in de agrarische sector. Het bedrijf begon bijna honderd jaar geleden als dorpssmederij. Inmiddels is het uitgegroeid tot een gespecialiseerde fabrikant van hoogwaardige landbouwmachines.
Met 180 werknemers produceert Schuitemaker professionele landbouwmachines op het gebied van voederwinning, voeren en bemesten.
Elf liggers
Onlangs werd de productielijn geherstructureerd en investeerde deze onderneming in maar liefst elf Demag V-liggers om het productieproces efficiënter te laten verlopen. Schuitemaker ontwikkelt, produceert en verkoopt voerdoseerwagens, opraap-/ silagewagens en mestapparatuur. De productie van de landbouwmachines vindt plaats op basis van seizoensgebonden vraag. Johan H. Veenstra, ceo Schuitemaker: ‘Naast onze binnenlandse markt, exporteren we naar meer dan dertig landen over de hele wereld. We bieden onze machines in het premium segment aan en stellen hoge kwaliteitsnormen aan onze producten die we in een korte tijd fabriceren.’ Schuitemaker wilde dat alle activiteiten voor de montage van de landbouwmachines op één lijn worden uitgevoerd. Het productieproces werd hiervoor geherstructureerd, waarbij een hal van 102 meter lang bij 22 meter breed werd uitgerust met vier werkstations voor pre-montage, zeven werkstations voor eindmontage en negen kraansystemen om de stations in de hal te bedienen.
Open architectuur
Schuitemaker hoefde niet lang na te denken over de keuze voor de kraansystemen en koos voor Demag V-liggers. De open architectuur en innovatieve kraantechniek van deze kranen sloten perfect aan bij de eerder vastgestelde eisen voor ergonomie, precisie en energie-efficiëntie. ‘Wat we niet willen is een schaduweffect, daarom hebben we gekozen voor de Demag V-liggers met hun open architectuur, zodat er zoveel mogelijk licht op de werkplaatsen daalt. Hierdoor hebben medewerkers minder risico op zichtbaarheidsverlies, wat zorgt voor een betere concentratie voor de werknemer’, aldus Veenstra. Daarnaast speelde de nauwkeurige positionering van de kraan mee in de aankoop. Doordat de kraan 30 procent minder oscilleert dan andere kraansystemen ondersteunt het kraansysteem de werknemers met de snelle en nauwkeurige positionering van de inbouwelementen. Maar liefst negen V-liggers werden geïnstalleerd op een 102 meter lange kraanbaan. De kranen hebben een overspanning van 21 meter en zijn elk uitgerust met een Demag staaldraadtakel van 6,3 ton. Door radiografische besturingssystemen kan het personeel van Schuitemaker de kranen op een veilige afstand bedienen. Zes van de negen kranen kunnen worden gekoppeld om te werken in tandem, om machinedelen van maximaal 10 ton met twee kranen nauwkeurig te positioneren. In tandembedrijf werken alle bewegingen van twee kranen synchroon en zijn de afzonderlijke beveiligingscircuits volledig gekoppeld. Consulting, planning en installatie van kranen vond plaats bij Van den Berg Transporttechniek in Den Haag , vertegenwoordiger van Demag kranen en takels in België en Nederland.
De installatie van de landbouwmachines wordt in één lijn uitgevoerd, waardoor de machines als het ware door de hal heen reizen. De montage start met een platform dat liggend op zijn rug op de werkplek wordt geplaatst door middel van twee V-liggers. Vervolgens worden de assen aangebracht en wordt de onderkant afgewerkt, waarna de basis van de machine door middel van twee kranen 180 graden gedraaid wordt. De rotatie vindt plaats via een, door Schuitemaker zelf, ontwikkeld en geproduceerd gemotoriseerd draaiend kantelmechanisme. Hierna volgt de montage van de band en de opname door een elektrische trekinrichting, waarbij de wagen van de verzamelplaats wordt getransporteerd naar het volgende werkstation.
‘Naast de ergonomische eigenschappen, was de nauwkeurige behandeling van de onderdelen, bij de selectie van de kranen ook erg belangrijk voor ons’, vertelt Veenstra. ‘Een voorbeeld hiervan is de montage van de zijwanden. Het bevestigingsproces van deze uiterst zware elementen wordt uitgevoerd onder minimale toleranties. Met de V-liggers volbrengen onze monteurs deze taken naar behoren.’ Ook het lagere gewicht van de kraandrager brengt een groot voordeel met zich mee: ‘Door het lagere gewicht van de kraandrager kunnen wij extra energie besparen door het gebruik van kleinere motoren.’
V-liggers bedienen lasrobot
De twee andere V-liggers die Schuitemaker bij Van den Berg Transporttechniek aanschafte, werden geïnstalleerd in productiehal 1, waar één van de grootste lasrobotinstallaties van Nederland staat. Hier vindt de productie plaats van staalconstructies die dienen als platforms en onderstellen van de landbouwmachines. Op de lasrobot kunnen materialen van wel twaalf meter lang gelast worden. Veenstra: ‘Met deze investering zijn we duidelijk een pionier op het gebied van efficiëntie en snelheid. Met de lasrobot kunnen wij veel sneller werken en verkorten we de cyclustijd met 50 procent. Dit bespaart veel tijd en energie.’
In deze hal vervoeren twee Demag V-liggers, met een overspanning van wel 26 meter, materialen naar de lasrobot waar de staalconstructies aan elkaar gelast worden. Na het voltooide lasproces, vervoeren de kranen de materialen naar een locatie waar deze gekleurd worden. Door de grote afmetingen en het gewicht dat kan variëren tot 10 ton, worden de kranen meestal gebruikt in tandem. Door middel van radiografische besturing kan het personeel de kranen op een veilige afstand besturen.
Klaar voor de toekomst
De elf Demag V-liggers van Van den Berg Transporttechniek werden binnen vier weken in werking gesteld. Met de herstructurering van de productielijn en de installatie van de grote lasrobot bij landbouwmachinefabrikant Schuitemaker is een belangrijke stap richting de toekomst gezet.
Veenstra: ‘We moeten de machines voor onze klanten op basis van de seizoensgebonden vraag snel kunnen produceren en leveren. Dankzij onze nieuwe productiestructuren kunnen we nu nog sneller aan de vraag voldoen.’