Jungheinrich heftrucks uitgeroepen tot magazijntruck van het jaar

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Jungheinrich is opnieuw de grote winnaar van de prestigieuze International Forklift Of The Year awards. Twee magazijntrucks van het bedrijf werden uitgeroepen tot heftruck van het jaar. De nieuwe smalle gangentrucks uit de EKX 5-serie wonnen in de categorie hoogheffende magazijntrucks. De EJQ 325, een op maat gebouwde stapelaar voor het wisselen van wielen aan ICE-treinstellen, kreeg de prijs toegekend in de categorie speciale voertuigen.

De titels voor de Hef- en Magazijntrucks van het Jaar worden toegekend door een internationale jury van 24 vakjournalisten. Bij hun beoordeling worden ze bijgestaan door experts van het toonaangevende, Duitse Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik en het testteam van het Nederlandse Buro Andersom.

eEKX beste hoogheffende magazijntruck

De EKX 516 werd uitgeroepen tot Internationale Magazijntruck van het Jaar in de categorie van de hoogheffende modellen. De EKX 516 is een smalle gangen combitruck met een capaciteit van 1,6 ton. De truck is een zogenaamde ‘man-up’ machine met meeheffende cabine. Hij bereikt een maximale hefhoogte van 17,5 meter. ‘Met de nieuwe EKX 5-serie legt Jungheinrich de lat in het hoogbouwsegment aanzienlijk hoger’, zo stelt de jury. Het modulaire platform, de lichtgewicht constructie en de nieuwe, passieve trillingsdemping zijn uniek. Dat geldt ook voor de wereldprimeur van synchroon-reluctantie. Deze nieuwe techniek spaart energie en dankzij Floor Pro is de smalle gangentruck ook op bestaande, minder vlakke vloeren volledig inzetbaar.

De maximale omslag bereikt de EKX 5-serie in combinatie met het assistentiesysteem warehouseNavigation. Hiermee rijdt de truck halfautomatisch naar de volgende locatie. Het Fraunhofer Institut: ‘concluderend wordt het voordeel voor de gebruiker erg hoog ingeschat, omdat in de truck enerzijds de functies voor prestatieverhoging, en anderzijds voor energiebesparing, alsook voor veiligheid erg goed omgezet zijn.’

Dr. Oliver Lücke, binnen de Raad van Bestuur van Jungheinrich verantwoordelijk voor techniek,  nam de award samen met het team ontwikkelaars en medewerkers uit de fabriek juichend in ontvangst: ‘Ik ben bijzonder blij dat we met ons vlaggenschip, de EKX 5-serie, deze prijs hebben gewonnen. We hebben vele innovaties gerealiseerd en een nieuwe benchmark gezet. Op deze plaats wil ik iedereen bedanken, die aan de ontwikkeling van dit vernieuwende model heeft meegewerkt, om onze positie als doelgerichte totaalleverancier te versterken.’

EJQ wint in categorie speciale voertuigen

In de nieuwe categorie speciale voertuigen werd de EJQ 325 uitgeroepen tot Magazijntruck van het Jaar. De truck is op maat ontwikkeld in de maatwerkfabriek van Jungheinrich in het Duitse Lüneburg. De EJQ is bedoeld om wielstellen van ICE-treinen op te nemen en te verwisselen. De stapelaar wordt ingezet door de Duitse spoorwegen (DB).

De basis van de bijzondere truck wordt gevormd door gewone Jungheinrich componenten. De vakjury benadrukte vooral de precisie: ‘Zo’n combinatie is technisch zeer complex en is in deze vorm bij intern transporttrucks nog nooit gerealiseerd. Zeer speciaal is ook de mogelijkheid om de truck vanuit twee tegenoverliggende posities te bedienen.’ Ook hier schatten de experts van het Fraunhofer Institut het voordeel voor de gebruiker hoog in, omdat de EJQ op individuele, complexe eisen en omstandigheden toegesneden is.  De besturing op alle wielen maakt een uitstekende wendbaarheid van de truck mogelijk, zodat de bediener de 2,5 ton wegende ICE-wielen – ondanks de beperkte ruimte – veilig verplaatsen kan.

De hefmast maakt nauwkeurig positioneren voor het monteren/demonteren mogelijk. De mast kan reachen en neigen en beschikt over een sideshift (met extra groot bereik) en een vorkenversteller. ‘Het is Jungheinrich gelukt om een machine te produceren die de wens van de gebruiker precies volgt en op de millimeter precies zijn werk doet. Dat het gebruik van bewezen standaardcomponenten meer oplevert dan de som der delen, maakt deze truck uniek’, zo vervolgt de jury.

De vreugde was groot bij Jungheinrich. Lücke: ‘We zijn trots dat we voor deze maatwerkoplossing – oplage 1 voor een zeer specifieke klanttoepassing – deze prijs winnen. Onze fabriek heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ontwikkeling van zulke oplossingen. De award is een bevestiging van Jungheinrichs unieke capaciteit om  zeer effectieve oplossingen te ontwikkelen.’