Daimler bouwt R&D-centrum voor elektrische aandrijfsystemen

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Daimler gaat haar motorenfabriek in Stuttgart-Untertürkheim ombouwen tot een technologisch competentiecentrum met campus, die zich richt op elektrische aandrijving en batterijtechnologie, inclusief de productie van lithium-ioncellen. Kosten: 400 miljoen euro.

Daimler bouwt R&D-centrum voor elektrische aandrijfsystemen
Foto: Daimler

De transformatie van de fabriek sluit aan bij de plannen voor een toekomst waar de nadruk op ‘Electric First’ ligt, de weg naar koolstofneutraliteit in 2039. De nieuwe ‘Mercedes-Benz Drive Systems Campus’ zal zich oespitsen op onderzoek, ontwikkeling en productie-opstarten van aandrijfsystemen.

De omschakeling van de fabriek, waar nu nog 18.000 mensen werken, zal op den duur arbeidsplaatsen kosten maar hoeveel is nog niet duidelijk. Veel werknemers zullen ook drastisch moeten om- en bijscholen voor nieuwe functies. Ook gaan er zo goed als zeker veel banen verdwijnen bij toeleveranciers in de directe omgeving van Untertürkheim. Een nieuwe fabriek voor de productie in kleine series van toekomstige batterijcellen en een speciaal laboratorium voor batterijveiligheid zullen een aanvulling vormen op de bestaande onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten van Mercedes-Benz op het gebied van batterijtechnologie. Wat de serieproductie betreft, zal de locatie zich in toenemende mate concentreren op elektrische aandrijfcomponenten – accu’s en elektrische aandrijfsystemen, terwijl de conventionele motor-, transmissie- en onderdelenproductie geleidelijk zal worden afgebouwd

Dit zal ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid, zowel binnen het bedrijf als bij toeleveranciers in de omgeving van Untertürkheim. Daimler geeft niet aan hoeveel banen mogelijk zullen verdwijnen door de transformatie.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *