VDL gaat 77 AGV’s leveren aan Rotterdamse haven

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), één van de meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

VDL gaat 77 AGV's leveren aan Rotterdamse haven
Vlnr: Leo Ruijs (ECT), Willem van der Leegte (VDL) en Wilgert Willems (ECT). (Foto: VDL Groep)

Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. In 2011 is de eerste order gegund. De eerdere leveringen bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s.

Autonoom en hybride-elektrisch

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld, geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag twee containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze AGV’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

De modulaire opbouw van de voertuigen maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties – bijvoorbeeld een volledige elektrische aandrijflijn – eenvoudig te integreren zijn.

VDL gaat 77 AGV's leveren aan Rotterdamse haven
Eén van de AGV’s van VDL die
momenteel bij ECT wordt ingezet. (Foto: VDL Groep)

Navigatiesysteem

Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag: doordat AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd. Een ander voordeel van de AGV’s is dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *