Het containerschip Ever Given is los, waardoor de scheepvaart door het Suezkanaal kan worden hervat. De problemen zijn daarmee echter nog niet over. ABN AMRO stelt dat de vertraging in het Suezkanaal en daarmee samenhangende kosten op het bordje van de bouw en industrie komen.
Het Suezkanaal is goed voor zo’n dertig procent van het wereldwijde zeecontainervolume en de nu ontstane vertraging is niet zomaar ingelopen. Een deel van de schepen heeft tijdens de opstopping gekozen om via Kaap de Goede Hoop te varen, een route die zes dagen langer duurt. Naar verwachting komen zij tegelijkertijd aan met schepen die in de file lagen in het Suezkanaal. Dat kan chaos veroorzaken in Europese havens. De capaciteit van terminals om schepen te lossen is beperkt. Het lossen van de schepen zal langer duren dan gebruikelijk en dus nog meer vertraging veroorzaken.
De blokkade kwam op een slecht moment. Sinds de coronacrisis zijn wereldwijd toeleveringsketens sterk ontregeld. In maart 2020 werd Europa geraakt door een zogenoemde ‘aanbodschok’, veroorzaakt door het stilvallen van de Chinese industrie in februari. Nadat ook Europa in lockdown ging, raakten inkopers in paniek en legden zo min mogelijk nieuwe orders in.
Vanaf het derde kwartaal veerde de vraag naar allerlei producten sterk op en trok de wereldhandel aan. Het snelle opveren van de wereldhandel leidde tot logistieke problemen. Zo ontstonden op diverse plaatsen tekorten aan lege containers. Door het schrappen van afvaarten tijdens de eerste lockdown waren er bijvoorbeeld minder lege containers van Europa naar China vervoerd. In november werd de markt verder opgestuwd door de positieve berichten over vaccins. De industriële productie veerde sterk op, inkopers wilden weer voorraad opbouwen en de containertarieven stegen sterk, met hogere inkoopkosten tot gevolg voor de industrie en de handel.
De afgelopen maanden namen in de industrie de levertijden en inkoopprijzen in historisch tempo toe. Indien ondernemers niet tijdig over de juiste producten kunnen beschikken, kan het zijn dat zij hun klanten niet kunnen beleveren. Er circuleren al weken berichten over tekorten aan bijvoorbeeld kunststoffen, spaanplaat, piepschuim, hout, zonnepanelen en allerlei onderdelen voor fietsen. Daardoor kunnen bijvoorbeeld bouwprojecten vertraging oplopen door een tekort aan bouwmaterialen. Vooral prefab-bouw is daar gevoelig voor, want daarvoor wordt veel hout gebruikt dat afkomstig is uit Azië.
De containertarieven zijn sinds de blokkade van het Suezkanaal verder gestegen. Afhankelijk van de positie in de toeleveringsketen kan dit bij fabrieken, winkels en bouwers de marges onder druk zetten. Voor fabrieken is dat pijnlijk omdat zij toch al een zwaar jaar achter de rug hebben.
De vertraging als gevolg van de blokkade in het Suezkanaal betekent een tegenvaller voor de industrie, de handel, winkels en de bouw. Het vastlopen van de Ever Given betekent nieuwe vertraging voor wereldwijde toeleveringsketens, die juist op het punt stonden voor het eerst sinds de coronacrisis enigszins op adem te komen.