Hijs- en hefmiddelen worden steeds vaker via internet besteld. Een snelle levering met service en advies blijkt aan te slaan bij de klanten.
Zo ervaart Wijnhold Wijnholds, initiatiefnemer en oprichter van het webportaal www.hijswinkel.nl, de huidige markt. Wijnholds was in de periode 1997 tot 2013 directeur bij ABUS kraansystemen Nederland. ‘In de laatste jaren bij ABUS wilde ik al iets op het vlak van hijsen en heffen gaan doen op het internet. Dat was toen behoorlijk in opkomst en ik voorzag dat dit enorm zou gaan groeien. Nadat ik afscheid heb genomen van ABUS, ben ik me verder gaan verdiepen en voorbereiden om een goede website voor hijs- en hefmiddelen te kunnen lanceren. Uiteindelijk zijn we, na een halfjaar aan voorbereiding, gestart in oktober 2013.
Goed doen of niet
Over de invulling van de website is Wijnholds helder. ‘Je moet het goed doen, anders moet je het laten. We hebben gekozen voor strategische allianties met leveranciers en fabrikanten van A-merken. Dat geldt voor hijsbanden, hijsogen, hijskettingen, takels en lieren, maar ook voor kranen (Demag) en werkplaatsinrichting, kortweg voor alle producten die we op de site aanbieden. De partnerships met de leveranciers genereren een extra verkooppunt voor hen. Bovendien kiezen we voor betrouwbaarheid. Wat we vooral ook merken is dat er best nog wel veel vragen zijn over bepaalde producten. Daarbij ondersteunen we de klanten ook, indien nodig samen met de leverancier. Daarnaast geven we tips en trucs en geven we met artikelen informatie over bepaalde ontwikkelingen in de hijs- en hefwereld.’ Op de website is onder het kopje ‘Hijs Wiki’ veel praktische informatie te vinden.
Snelle levering
De website is voorzien van een uitgekiend logistiek concept en vergaande automatisering. Hierdoor kunnen de A-merken worden geleverd tegen een lagere prijs. Ook is er een snelle levering, voor 16.00 uur besteld, dan worden de producten de volgende dag geleverd. Klanten kunnen ook op rekening kopen.
Projecten
Via de contacten heeft Wijnholds ook al diverse projecten uitgevoerd. ‘En dat maakt het werk interessant, samen met de klant en leverancier de juiste oplossing zien te vinden.’
Wijnholds heeft de nodige ervaring in de ‘hijs- en hefwereld’. Mede ook dankzij zijn bestuursfunctie bij EKH, waar hij verantwoordelijk is voor de marketing. Het aantal klanten zit nu boven de duizend. ‘En we willen natuurlijk doorgroeien, dat spreekt voor zich. Zo zijn we bezig met het uitrollen van eenzelfde website voor de Duitse markt en hierna gaan we verder in België en Frankrijk.’ Wijnholds verwacht binnen een jaar of drie, een omzet te behalen van zo’n anderhalf miljoen euro.