Plegt-Vos start deze maand met de bouw van een gerobotiseerde fabriek voor de productie van kant-en-klare, duurzame woningen en woningcomponenten. De fabriek wordt gebouwd op een kavel van circa negen hectare op het Bedrijvenpark Twente in Almelo.
De eerste hal zal in januari 2022 operationeel zijn, en starten met een productiecapaciteit van dertig woningen per week. De komende jaren worden er in fases nog vier hallen toegevoegd en er komt ook een experience center.
Voor intern gebruik
Theo Opdam, algemeen directeur Plegt-Vos: ‘Op termijn willen we ook graag voor anderen gaan produceren, maar in eerste instantie produceren we alleen voor onszelf, omdat we dat nu overzichtelijker vinden. De capaciteit van de eerste hal is toegemeten op onze huidige eigen productie, maar we hebben een grote kavel gekocht van negen hectare. Die gaan we echter niet meteen volbouwen. Ik denk dat het verstandig is om binnen onze branche op termijn ook naar andere samenwerkingen toe te gaan.’
De capaciteit van de nieuwe fabriek is zo’n 1300 woningen per jaar, bij één shift. Opschalen in shifts is dus een mogelijkheid.
Robotisering
Plegt-Vos spreekt over een gerobotiseerde fabriek, alle mogelijke handelingen zijn geautomatiseerd, al staan er nog wel mensen aan de machines.
Berri de Jonge: ‘Met onze aanpak zijn wij eerder een nieuwe toetreder dan een bouwbedrijf met een fabriek. We hebben operators die de productielijnen gaan bedienen, en de werkzaamheden worden met robots uitgevoerd. Er zit een mix in van wat businesscase-technisch wel of niet handig is om te robotiseren, waarbij het grootste deel is geautomatiseerd. De rest van het werk wordt gedaan door de operators, waardoor we wél heel andere mensen in dienst gaan krijgen. We hebben in deze fabriek geen ‘klassieke’ timmermannen of bouwkundig geschoolde mensen nodig. Als je kijkt naar de onderneming als geheel heeft Plegt-Vos die mensen natuurlijk wel hard nodig, maar niet in deze fabriek.’
Platform-gedachte
De Jonge: ‘Als je begint met industrialiseren kun je een aanpak kiezen. Je kunt het doen zoals Ford ooit is begonnen, dus met het leveren van iedere kleur – als het maar zwart is. Dat is natuurlijk achterhaald. Wij zitten veelmeer op het spoor van wat Volkswagen nu doet met hun MQB platform. We gaan dus uit van de platform-gedachte. Op die manier ontwikkelen we elementen en woningen, en daar zit een flink stuk automatisering in. Denk aan een script dat parametrisch gevels kan ontwerpen binnen onze design rules. Alles wat daar uit komt rollen kunnen we vervolgens ook maken. Met andere woorden: de output kan naar de robots op de productielijn worden gestuurd, en dan weet de lijn welke stappen er moeten worden gezet.’