De VDL Groep is niet langer betrokken bij een mogelijke doorstart van de Limburgse metaalsmelter Componenta. ‘Wij hebben ons teruggetrokken’, verklaart president-directeur Wim van der Leegte tegenover het FD. ‘We hebben de mogelijkheden onderzocht, maar zien helaas geen kansen. De balanspositie van het bedrijf is te slecht.’
Eerder deze week had het industrieel conglomeraat tegenover dagblad De Limburger laten weten een reddingspoging van de Limburgse ijzer- en metaalgieterij Componenta te willen onderzoeken.
Fins moederbedrijf
Componenta, dat onderdelen maakt voor vrachtwagens, grondverzet en wegenbouwmachines, werd begin september door de rechtbank Limburg failliet verklaard. Alle 456 personeelsleden (336 werknemers en 120 uitzendkrachten) van de twee ijzergieterijen in Weert en Hoensbroek werden toen naar huis gestuurd. Bekende klanten van Componenta zijn onder meer MAN, Scania, Daimler, Caterpillar, Bomag en Volvo. Het gelijknamige Finse moederbedrijf, dat de afgelopen tijd in financiële problemen is geraakt, had het faillissement van de twee Limburgse vestigingen aangevraagd.
Maar woensdagmiddag maakte curator Peter Brouns van advocatenkantoor Boels Zanders uit Venlo bekend dat de productie van Componenta met onmiddellijke ingang weer zou worden opgestart. Hij vertelde het personeel dat er voor een periode van drie maanden weer kan worden geproduceeerd en dat er vier overnamekandidaten waren.
Financieren hervatting productie
De belangrijkste klanten van Componenta waren na intensief overleg met het bedrijf en de curator bereid gevonden hervatting van de productie te financieren. Hierdoor zou het bedrijf ook tijd krijgen de mogelijkheid van een doorstart te onderzoeken en kan het personeel voor de betreffende periode in dienst blijven en gewoon zijn salaris krijgen. Dat de VDL Groep nu is afgehaakt is een tegenvaller voor de curator, die overigens niet wil reageren. Componenta had voor de Eindhovense auto- en bussenbouwer een interessante partner of mogelijk nieuwe dochter kunnen zijn’, bijvoorbeeld als leverancier van gietwerk.
Melamo
Eerder dit jaar nam de VDL Groep wel het machinepark van het Helmondse Melamo Las- en Montagetechniek over. De werkgelegenheid van tientallen werknemers kon daardoor behouden blijven. Melamo ging begin maart failliet, waardoor tussen de 55 en 60 mensen hun baan dreigden te verliezen. Waarom het met Melamo wel en met Componenta niet lukt? Wim van der Leegte: ‘De situatie bij Componenta is zeer complex. Melamo was kleiner en overzichtelijker.’
Schuld
De Nederlandse tak van de Finse multinational heeft volgens Limburgse media een schuld van circa € 30 mln, waarvan het grootste deel aan het moederbedrijf zelf. Volgens dagblad De Limburger worden meerdere Limburgse bedrijven en mogelijk ook Belgische ondernemingen meegezogen in het faillissement van Componenta als een doorstart niet zou lukken.