De verhuizing naar München én het aanhaken bij de luchtvaartshow Airtec 2016 moet Euromold, 25 – 27 oktober 2016, nieuw leven inblazen. Het wekt vertrouwen bij exposanten, want de met Airtec gecombineerde deelnemerslijst is behoorlijk.
Er is heel wat te doen geweest rond Euromold. Eerst vorig jaar de verhuizing naar Düsseldorf met tegenvallende bezoekerscijfers, daarna de aankondiging dat de beursformule breder dan productontwikkeling en 3D-printen getrokken zou worden. En uiteindelijk enkele maanden geleden het faillissement van de beursorganisator met direct daarna de overname door Airtec GmbH, de organisator van deze luchtvaarttoeleveringsbeurs. De nieuwe organisator heeft besloten om beide events gelijktijdig te laten plaatsvinden: Euromold wordt een onderdeel binnen de twee hallen die Airtec in München beslaat.
Luchtvaartindustrie aanjager
En dat is misschien niet eens zo’n heel gek idee, want de aerospace-industrie wordt gezien als één van de aanjagers van de doorbraak van additieve productie in de serieproductie. Dat constateerde onlangs nog Concept Laser, een van de drie succesvolle Duitse producenten van 3D-metaalprinters. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers (88 procent groei van de verkopen) merkte het management op dat de luchtvaartindustrie momenteel een van de kartrekkers is. Concept Laser gaat zelf overigens niet naar München. Wel de andere grote Duitse speler, EOS. Het bedrijf uit de buurt van München heeft besloten om dit jaar weer mee te doen aan Euromold, evenals SLM Solutions. Daarmee lijkt het tij te keren: in Düsseldorf ontbraken deze exposanten.
3D-printer met vier lasers
Ook voor EOS is de vliegtuigindustrie belangrijk. EOS heeft verleden jaar een grote order uit de luchtvaartindustrie in de wacht gesleept. Het levert een deel van de metaalprinters die GE nodig heeft voor het 3D-printen van de nozzle, waarmee de nieuwe generatie vliegtuigmotoren zuiniger worden. De kracht van de combinatie van Euromold en Airtec blijkt op dit punt al uit de presentatie die Felix Bauer van EOS op het luchtvaartcongres van Airtec geeft. Hij is business development manager bij EOS en in op de toekomstige rol van additive manufacturing in de productie van onderdelen voor vliegtuigen. Het Duitse bedrijf lanceert dit najaar de definitieve productieversie van de EOS M 400-4, een industriële 3D-metaalprinter met liefst vier lasers aan boord die gelijktijdig kunnen werken. Dat verhoogt de productiviteit. Overigens is ook Harry Kleijnen van Additive Industries uit Nederland een van de sprekers op dit congres. Additive Industries heeft de eerste Metalfab 1 metaalprinter geleverd aan Airbusdochter APWorks. Dit bedrijf ontwikkelt momenteel op de metaalprinter van Nederlandse bodem de eerste concrete toepassingen. Ook Peter Sander, bij Airbus verantwoordelijk voor de implementatie van 3D-printen, is een van de sprekers op de conferentie van het beurzenduo.
Voorpresentatie
Tijdens de voorpresentatie van de beurs bleek dat de exposanten de combinatie wel zien zitten. Additieve productie is nu eenmaal een van de nieuwe productietechnieken voor de luchtvaartindustrie, die aan belang wint, aldus een spreker van Premium Aerotec. Deze vroegere Airbusdochter in Varel heeft dit jaar naast de kerncompetentie verspaning een tweede kerncompetentie in huis gehaald: 3D-metaalprinten. Een andere discipline bij Premium Aerotec is het bewerken van composieten. Ook dat komt terug op de beursvloer van Euromold. Twee van de deelnemers zijn namelijk Carbon Composites, een branchevereniging, en CFK Valley, het Duitse cluster voor de composietindustrie.
Nederland grote afwezige
Waar EuroMold zowel in Frankfurt als ook vorig jaar in Düsseldorf heel wat Nederlandse exposanten trok, laten ze het nu afweten. Op de meest recente deelnemerslijst staan drie Nederlandse bedrijven voor beide beurzen, EuroMold en Airtec samen. De deelnemers zijn DTC Dutch Thermoplastic Components, EMS en Repraworld.
Diana Schnabel, die het team van Airtec en Euromold leidt, bestempelde onlangs op een persconferentie de editie van dit jaar als een deja vu van de allereerste editie van EuroMold, destijds in Wiesbaden. ‘Een nieuwe start, die veel nieuwe en spannende zaken met zich meebrengt, We krijgen nu de kans om een heel nieuw format te presenteren.’ De combinatie van beide beurzen wordt gerechtvaardigd doordat luchtvaart- en automobielindustrie veel van elkaar kunnen leren én doordat beide sectoren met 3D-printen een nieuwe fase ingaan.
Euromold vindt gelijktijdig met Airtec plaats van 25 tot en met 27 oktober in de Messe München.
www.euromold.com