De grote autobouwers zagen hun verkoop vorig jaar dalen. Reden is niet een lagere vraag, maar een tekort aan chips waardoor er niet meer auto’s gemaakt konden worden. Door dit tekort is de focus ook verschoven naar modellen die meer marge opleveren, zoals elektrische auto’s.
De Duitse autobouwer Volkswagen heeft vorig jaar 8,88 miljoen auto’s, bestel- en vrachtwagens verkocht. Dat zijn er 4,5 procent minder dan in 2020 en hiermee ligt de verkoop op het laagste niveau sinds tien jaar. Volkswagen wijt de dalende verkoopcijfers aan een schrijnend tekort aan halfgeleiders, waardoor het niet in staat is om meer voertuigen af te leveren.
Productiestop
Autofabrikanten over de hele wereld werden in de loop van vorig jaar geconfronteerd met een productiestop door een tekort aan chips. Zo legde de fabriek van Audi in Brussel de productie dagen stil en draaide ook de Volvo-fabriek in Gent enkele weken op halve kracht. In het kielzog van de autobouwers ondervinden ook metaalbedrijven en andere toeleveranciers hinder van het tekort aan chips in de automotive.
Volkswagen
De pijn bij Volkswagen is ongelijk verdeeld over de verschillende merken. Het moedermerk Volkswagen kende een daling van 8,1 procent waarbij de verkoop net onder de 4,9 miljoen uitkwam. Audi, in aantallen het tweede belangrijkste merk van de groep, kende een lichte afname van 0,7 procent. Skoda, de derde auto in de groep, boekte een sterke achteruitgang van 12,6 procent.
Seat (+10,3%) en Porsche (+10,9%) kenden binnen de Volkswagen-groep dan weer een beter jaar dan 2020. Bij Porsche was er net als bij Lamborghini zelfs sprake van een nieuw verkooprecord (8.405 exemplaren). Ook het aantal verkochte elektrische auto’s steeg aanzienlijk met 96 procent tot 452.900 elektrische exemplaren.
Verkoop elektrische auto’s sterk in de lift
Ook de Renault Group zag de verkoop van auto’s door het tekort aan chips met 4,5 procent zakken. Vorig jaar werden 2,69 miljoen voertuigen afgeleverd. Opvallend is het grote aandeel elektrische auto’s in de Europese verkoopcijfers. Dertig procent van de voertuigen die hier verkocht werden had een elektrisch aangestuurde motor.
Niet alleen is de elektrische auto populair op het moment, tevens zouden deze modellen volgens autokenners meer marge opleveren. In het licht van het tekort aan chips geven autobouwers om deze reden bij de bouw voorrang aan de elektrische auto en andere voertuigen die veel marge opleveren.