Nederlandse bedrijven en Oekraïne

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De eerste Nederlandse bedrijven beginnen gevolgen te ondervinden van de Russische inval in Oekraïne. Trioliet meldde al dat alle leveringen zijn gestaakt. Ook Royal Kaak Terborg, een wereldwijd belangrijke producent van productielijnen voor bakkerijen, kampt met de gevolgen van de oorlog, laat het bedrijf weten in de Gelderlander.

Royal Kaak Terborg meldde in de Gelderlander dat het zijn medewerkers uit Rusland heeft teruggehaald. ‘Langs een veilige route via Scandinavië’, verduidelijkt ceo Lodewijk van der Borg. Het bedrijf, dat 850 medewerkers telt in meerdere vestigingen in Nederland en het buitenland, is een wereldwijd belangrijke producent van productielijnen voor bakkerijen. Momenteel is het niet actief in Oekraïne, maar in Moskou liepen twee projecten. Daaraan werkten vier mensen van Kaak: twee Achterhoekers en twee Italianen. Zakelijk gezien heeft de inval vooralsnog geen grote gevolgen voor het Achterhoekse bedrijf. Van der Borg: ‘En ik ben er klaar mee, we doen even geen zaken meer in Rusland.’

DAF

In het Eindhovens Dagblad laat DAF weten te zijn gestopt met de levering van trucks en onderdelen naar Rusland. ‘Orders voor de komende maanden worden geannuleerd en naar achteren geschoven.’ Door de koersval van de roebel zouden de trucks nu sowieso te duur zijn voor Russische transporteurs.

Internationaal logistiek dienstverlener Nunner uit Helmond, met tien medewerkers in Moskou, meldt dat ‘alle handelsstromen naar Rusland zijn gestopt door de Nederlandse en Belgische douane’. Nunner regelt voor bedrijven het vervoer van goederen als hightech, chemie en farma over de hele wereld.

Heavac

Leverancier van busairco’s Heavac zal volgens directeur Paul van Rooijen ‘zeker iets gaan merken’ van de sancties tegen Rusland’. Het Nuenense bedrijf haalt zo’n twintig procent van de omzet uit Rusland, waar het zaken doet met zowel een distributeur als met een Russische producent van elektrische bussen. Voor Heavac is nog onduidelijk of het verboden wordt om klimaatsystemen te leveren aan Rusland. Mocht het kunnen blijven leveren dan is de vraag of Russische klanten nog kunnen betalen.

FME Enquête

FME heeft zijn leden bevraagd over de impact die de huidige sancties hebben. Zie de resultaten in de enquête-uitkomsten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *