Het eerste gedeelte van de nieuwe diepzeekade (havennummer 8317) op Maasvlakte 2 is gisteren 2 januari 2017 in gebruik genomen. Dit viel samen met het laden van de eerste monopile door Sif op het jack-up hefvaartuig Innovation van Geosea, onderdeel van de Belgische DEME Groep.
De bijna vijf jaar oude Innovation heeft een krachtige kraan van 1.500 ton en een laadcapaciteit tot 8.000 ton. Het jack-up hefvaartuig laadt en installeert 120 meter hoge windturbines met een vermogen van 6 MW+, evenals zware funderingen in waterdieptes tot 65 meter. Dankzij de all-in-one oplossing van laden, vervoeren en installeren is de Innovation volledig zelfvoorzienend.
Monopiles
Monopiles zijn funderingen voor windmolens op zee. Ze wegen tot wel 1.150 ton per stuk. In totaal werden er die dag vier monopiles geladen. Samen met vier zogenoemde ‘transition pieces’. Dat zijn de verbindingsstukken waarmee de torens met windturbines op de monopiles worden verbonden. Naar verwachting vertrekt de Innovation vannacht alweer naar het windpark aan de oostkust van het Verenigd Koninkrijk om daar de monopiles te installeren. De komende weken zullen meer van dergelijke transporten volgen. Het publiek kan de activiteiten van Sif Group op de voet volgen tijdens de rondvaarten vanuit FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op de Maasvlakte.
Sif
Het beursgenoteerde staalconstructiebedrijf Sif bouwt sinds de zomer van 2015 in een sneltreinvaart de vestigingsplaats van zijn monopiles-afdeling op een 42 hectare groot terrein van Maasvlakte 2. Inmiddels is de kolossale assemblage- en coatinghal al in gebruik genomen. Op dit moment worden twee monopiles met een maximale lengte tot 80 meter per week opgeleverd. In juli 2017 moet het bedrijfsterrein volledig gereed zijn.