Ai, ai, dat is toch wel even een ietwat tegenvallend bericht. De aanwas van jongeren richting de techniek, is tanende. De groei is er uit. En dat terwijl we met zijn allen zo ontzettend ons best doen het werken in de maakindustrie interessant te maken. Maar wellicht moet het nog beter en steviger worden aangezet. Ik denk dat dit ook zeker een taak is – of kan worden – van onze werkgevers en brancheorganisaties. Die zouden nog meer de handen ineen moeten slaan om ervoor te zorgen dat de maakindustrie klip en klaar bij de jeugd naar binnen komt.
Dat kan op velerlei manieren, via de socials, via bekende Nederlandse influencers, maar ook nog via de wat meer gedateerde – in ieder geval voor de jeugd – tv en radiozenders. Want als we niets doen, houdt het vanzelf een keertje op. Dat lijkt wellicht wat zwart/wit, maar gezien de leeftijdsopbouw van het personeel bij vele maakbedrijven, kan dit wel eens sneller gaan spelen, dan gewenst. En je moet er niet aan denken dat maakbedrijven moeten stoppen omdat ze geen personeel meer kunnen aantrekken.
Als uitgeverij brengen we al een aantal jaren het scholierenblad annex jongerenblad T-Skills uit, incluis de website www.tskills.nl. En dit zouden we best vaker willen doen, maar hieraan zitten behoorlijk wat kosten. Dus we kunnen wel sponsoring gebruiken. In T-Skills laten we zien hoe leuk en uitdagend een baan in de maakindustrie/techniek is gericht op vmbo/mbo scholieren en welke bedrijven in de regio actief zijn.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl