Blog Rolf Elling: Weg met de oneliners

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het out of the box denken is niet voor iedere ondernemer weggelegd. En dat is soms wel eens jammer temeer omdat dit juist kan helpen om de onderneming naar een hoger plan te tillen.

Maar wat is nu het out of the box denken en hoe kun je dit in je bedrijf realiseren. Dat is best wel lastig. Allereerst is het niet out of the box, maar thinking outside the box en het betekent letterlijk buiten het kader denken. Dus buiten de gebaande paden binnen een organisatie. Hiermee wordt het bestaande denkkader binnen een organisatie doorbroken met nieuw elan.


Binnen bedrijven dreigt het gevaar van groepsdenken waarbij een groep van bekwame mensen simpelweg wordt beïnvloed door het groepsproces. Dit vermindert de kwaliteit van denken en is dus niet bevorderlijk voor groepsbesluiten.


Toch zeg ik niet dat nu alle meetings in één keer op de schop moeten. Nee, maar zo af en toe eens anders tegen bepaalde processen aankijken, kan tot impulsen leiden die uiteindelijk de onderneming verder helpen. Niet alleen in groei maar ook in de ontwikkeling. Want daar moeten we naar toe.
Om nu altijd maar door te gaan op de weg die is ingeslagen onder het motto ‘als we doen wat we altijd hebben gedaan, krijgen we ook wat we altijd hebben gekregen’… Dat is een oneliner van de eerste categorie. Als je het als ondernemer anders wilt gaan doen, moet je de ruimte creëren en buiten je eigen bestaande box treden.


Dat hoef je niet alleen te doen, schakel hierbij ook het personeel in. Dat kan met de gehele groep, maar mocht dit nu te groot en te onoverzichtelijk worden, kan het natuurlijk ook in diverse bijeenkomsten met de verschillende afdelingen.
Wellicht staat u versteld van het resultaat.


Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod