3D Cadworks splits uit marketingoverwegingen op in vier entiteiten en loert op Nederlandse markt

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

3D CAD Works uit Belgisch Hoogstraten, juist over de grens bij Breda, heeft op de Technishow beurs in Utrecht haar nieuwe bedrijfsstructuur onthuld. Het betreft een verandering op papier waarbij de verschillende activiteiten van het bedrijf onder vier dedicated noemers worden ondergebracht. Door de marketing te finetunen hoopt de ondernemer markaandeel in Nederland te veroveren.

‘Omdat we zoveel diensten aanbieden, bestond er onder de klanten soms onduidelijkheid over wat we nu precies doen’, verklaart Patrick De Bie zaakvoerder van 3D Cadworks uit Hoogstraten. Het bedrijf is van oudsher gespecialiseerd in engineering, maar in de loop der jaren kwam hier een rits aan aanvullende diensten bij. Zo voorziet het onder andere interactieve handleidingen die op basis van CAD-gegevens gegenereerd worden. Het zijn deze verschillende activiteiten dus voortaan onder afzonderlijke namen worden aangeboden om zo meer duidelijkheid te scheppen.

De engineeringactiviteiten worden voortaan aangeboden onder de titel Caden, terwijl de interactieve handleidingen en documentatie onder gebracht worden onder de divisie Captis. Daarnaast voert het bedrijf ook opleidingen uit (ACadDemy) en designautomatisering (Yucon). Deze activiteit heeft het bedrijf de voorbije jaren sterk uitgebreid. Het betreft een configurator die het designen zo veel  mogelijk moet automatiseren. In de configurator wordt steeds uitgegaan van een basisproduct, waarbij een aantal functies optioneel is. Na ingave van de specificaties in een invulblad genereert de configurator een 3D CAD-model, inclusief technische tekeningen, beeldmateriaal, machinefiles, documentatie en desgewenst een offerte.

Arbeidsbesparing en war for talent

De digitale toepassingen brengen tijds- en arbeidsbesparing met zich mee, die zo elders ingezet kunnen worden. ‘Repetitieve handelingen verdwijnen. Zo hoef je niet voor elk product een nieuwe tekening te maken en krijgt bovendien de engineering meer tijd om te innoveren’, verklaart De Bie. Dat engineers en specialisten gevraagd zijn in de markt, ondervindt de ondernemer zelf regelmatig. ‘Er is veel concurrentie tussen de bedrijven om goede technici. Via slinkse methoden zoeken recruiters contact met onze mensen. Ik word soms gebeld door recruiters met de vraag om door te verbinden naar mijn werknemers.’

Kansen in Nederland

Voor de configurator ziet De Bie een groot potentieel in Nederland dat volgens hem op het gebied van automatisering verder is dan België. Om naamsbekendheid en een netwerk op te bouwen in Nederland neemt De Bie onder andere deel aan beurzen. Dit verklaart zijn aanwezigheid op Technishow. Eerder was hij al te zien op de Metaaldagen in ‘s-Hertogenbosch. Ook voor interactieve VR handleidingen ziet De Bie mogelijkheden in Nederland.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Heel veel succes in Nederland! Gsm van de kaartjes is een goede! In jou branch is je goede medewerkers behouden mega belangrijk !